PENGENALAN
Akal
merupakan satu anugerah agung Allah berikan kepada manusia. Disebabkan itulah
akal memainkan peranan yang sangat besar dalam kehidupan manusia. Menurut
pandangan Islam, akal digalakkan untuk mencari bukti dan hujah kewujudan Tuhan
dalam kehidupan sehariannya. Walhal menurut pandangan Mohd Fauzi Hamat dan Mohd
Khairul Naim Che Nordin (2012), bersandarkan hadis Nabi s.a.w. yang diriwayatkan
oleh Abu Hurairah r.a; yang telah mengatakan bahawa manusia telah diciptakan
oleh Allah dengan fitrahnya tersendiri iaitu mereka merupakan hamba Allah dan
hanya Dia yang berhak disembah. Oleh itu, mereka diperintahkan oleh para Rasul
supaya menjauhi perkara yang boleh melanggar fitrah mereka dalam Islam. Manusia
dibezakan dengan makhluk lain melalui kurniaan akal yang memberikan mereka
kefahaman, pemikiran, kebebasan untuk berfikir, diberi pilihan untuk memberi
pandangan dan perilaku. Jika mereka menggunakan akal dan kefahaman berpandukan
fitrah, maka mereka akan berada di ajalan yang lurus seperti yang diterangkan
oleh para rasul.
Walau bagaimanapun, penggunaan akal
dalam mencari hujah kewujudan Tuhan ini sebenarnya sudah menjadi fitrah manusia
itu sendiri mengikut pandangan Dr. Insaf Ramadhan. Beliau telah menjelaskan melalui
pandangan al-Ghazali berkenaan fitrah, kewujudan Allah disedari secara yakin
oleh semua manusia berasaskan perasaan semula jadi yang dikurniakan Allah
kepada mereka. Semua perasaan ini tidak memerlukan pembuktian dan pemikiran
untuk menentukan kewujudan sesuatu yang dirasakan ada iaitu Allah s.w.t. oleh
itu, ia dirasa oleh semua manusia sama ada kecil, dewasa, seorang yang berilmu
atau jahil dan sebagainya. Malahan, tokoh Barat seperti Alvin Plantinga (1932) juga
berpendapat yang sama mengenai akal iaitu sudah menjadi fitrah pada diri manusia, dengan
mengatakan keyakinan manusia terhadap Tuhan terdapat dalam jiwa manusia tanpa
memerlukan dalil akal.
Akal bukan sahaja membolehkan manusia menaakul atau
mengingat namun, mampu berfikir. Berfikir inilah yang akan melahirkan
pemikiran. Pemikiran mencetuskan
idea, gagasan, andaian, pendapat, analisis, hipotesis, dan teori. Tetapi upaya
akal bukanlah segala-galanya dan pancaindera juga memiliki upaya yang terbatas.
Oleh itu pemikiran manusia mengenai sesuatu juga adalah terbatas. Disebabkan
itulah, manusia tidak mampu untuk menyelesaikan semua persoalan yang timbul
dalam kalangan masyarakat dan kehidupan mereka. Walau bagaimanapun, manusia
setiap hari akan belajar untuk berfikir menggunakan akalnya kerana peranannya
sebagai khalifah muka bumi Allah menjadikan mereka seorang hamba Allah yang
tahu memanfaatkan anugerah Allah melalui penggunaan akal secara maksimum.
PERANAN AKAL
Kata akal berasal dari kata Arab al-‘Aql, yang dalam
bentuk kata nama.
Al-Qur’an telah membawa
bentuk kata kerjanya ‘aqaluuh dalam 1 ayat, ta’qiluun 24 ayat, na’qil 1 ayat, ya’qiluha 1 ayat dan ya’qiluun 22 ayat, kata-kata itu
membawa maksud faham dan mengerti. Maka akal merupakan peralatan
manusia yang berfungsi untuk membezakan perkara yang betul ataupun salah serta
menganalisis sesuatu yang kemampuannya sangat luas.
Menurut Prof. Izutzu, kata ‘aql
di zaman jahiliyyah dipakai dalam erti kecerdasan praktis (practical intelligence) yang dalam istilah psikologi modern disebut kecakapan memecahkan
masalah (problem-solving capacity). Menurut pendapatnya orang berakal adalah
orang yang mempunyai kecekapan untuk menyelesaikan masalah. Walau bagaimanapun,
kata ‘aqala mengandung erti mengerti, memahami dan berfikir. Sedangkan Muhammad
Abduh berpendapat bahawa akal adalah suatu daya yang hanya dimiliki manusia dan
oleh sebab itu akallah yang membezakan manusia daripada makhluk lain.
Manakala
menurut Ibnu Khaldun pula, beliau telah mendefinisikan akal sebagai pemikiran.
Berfikir ialah upaya untuk mencapai bayang-bayang di sebalik perasaan dan
fungsi akal di dalamnya adalah sebagai pembuat analisa. Namun begitu, pakar teologi
Islam telah memberi makna akal sebagai daya untuk memperoleh pengetahuan.
Menurut Abu Huzail akal adalah “daya untuk memperoleh pengetahuan dan
membuatkan seseorang itu membezakan antara dirinya dengan benda lain.” Akal
juga mampu membuat abstraksi benda-benda yang ditangkap melalui pancainderanya.
Malah, ahli filosofi Yunani juga berpandangan bahawa akal merupakan salah satu
daya dari jiwa yang terdapat dalam diri manusia.
Manusia diciptakan oleh Allah adalah untuk beribadah kepada-Nya.
Dalam melaksanakan tugas itu, Allah tidak membiarkan manusia tanpa bekal. Allah
melengkapinya dengan akal agar mereka memahami semua petunjuk dan ciptaan-Nya.
Ia menjadikan akal terbuka untuk mengetahui berbagai masalah, dan mengembangkan
ilmu pengetahuan. Melalui ilmu pengetahuan, manusia mampu memahami berbagai
masalah kehidupan dan mencari solusinya. Oleh itu, malaikat dan seluruh makhluk
penghuni langit diperintahkan Allah untuk bersujud kepada Adam, nenek moyang
manusia, kerena dia telah diberi akal. Semuanya sujud kepada Adam, kecuali
Iblis yang sombong. Penghormatan Islam terhadap akal adalah sebuah anugerah
kerana akal merupakan sumber pengetahuan.
Walaupun demikian,
dalam memusatkan pemikiran umat Islam khususnya Muhammad Ibn Abd Wahab
berpendapat bahawa masalah pertama dalam diri muslim itu ialah masalah tauhid.
Beliau mengatakan bahawa Tuhan yang perlu dan harus disembah hanyalah Allah
Taala dan orang yang menyembah selain Allah telah menjadi musyrik dan boleh
dibunuh. Orang musyrik yang meminta bantuan daripada Syeikh, wali atau
kekuasaan ghaib bukan lagi penganut agama tauhid yang murni. Malah, mereka yang
berdoa dan bernazar dengan menyebut nama nabi, Syeikh atau malaikat sebagai
perantaraan dalam doa adalah dianggap syirik kerana meminta syafaat selain
daripada Allah. Akal mereka lebih mengutamakan perkara-perkara yang bercanggah
dengan ajaran Islam menyebabkan pemikiran mereka sesat dan sempit dalam konteks
Islam. Oleh itu, Muhammad Ibn Abd Wahab telah memberi pandangan beliau supaya
umat Islam perlu mencari ilmu pengetahuan melalui akal yang dikurniakan Allah
dengan sumber yang betul. Beliau menegaskan lagi dengan menyeru umat Islam
memperoleh pengetahuan daripada Al-Quran, Hadis, qias dan pandangan orang alim
ulama’ yang boleh disandarkan sebagai petunjuk dalam kehidupan seorang hamba
Allah yang beribadat kepada-Nya.
Kita tahu bahawa
peranan akal sangat penting dalam mencari bukti kewujudan Allah atau Pencipta
yang Esa dan akal inilah memerlukan petunjuk dan kebenaran yang sahih dalam
kehidupan manusia. Hal ini jelas membuktikan bahawa akal manusia itu terhad dan
terdapat keterbatasan untuk berfikir lebih dalam dan sekaligus menyelesaikan
masalah yang berlaku dalam kehidupan seharian. Namun begitu, dalam konteks ini
manusia memerlukan wasilah atau penghubung daripada seseorang untuk terus
mancapai erti kewujudan tuhan itu sendiri. Maksudnya di sini manusia memerlukan
seorang yang menjadi wali Allah atau utusan Allah yang menunjuk arah kepada
mereka dalam mendapatkan ilmu pengetahuan yang benar dan luhur daripada tuhan.
Oleh itu, menurut pandangan Mohd Fauzi Hamat dan Mohd
Khairul Naim Che Nordin (2012), akidah Islam terhimpun dari keyakinan kepada
rukun iman dan saling berkait. Keimanan kepada para Rasul adalah keyakinan
terpenting yang berhubung dengan pengetahuan akidah. Tambahan pula, manusia
tidak akan mampu mengetahui secara hakiki ilmu ketuhanan dan hal-hal yang
berkaitan dengannya hanya berlandaskan akal dan ilmu yang dimilikinya sahaja. Pengetahuan
yang benar tidak mampu dicapai hanya dengan pemikiran manusia yang bersifat
sangkaan dan tekaan semata-mata yang tidak membawa kepada ilmu yang bersifat
yakin serta tidak mampu dibersihkan daripada kesalahan. Disebabkan itulah
menurut Muhammad ‘Uthman Najati (2005), akal memerlukan tunjuk ajar daripada
perkhabaran para Rasul yang dilantik oleh Allah secara terpilih melalui penyampaian
wahyu kepada mereka dan mencontohi sunnah, amalan, psikologi, pendidikan dan
pemikiran yang diajar oleh Rasulullah s.a.w.
Ini ditegaskan lagi oleh Yusuf al-Qaradhawi, pemberian
hidayah Allah kepada manusia melalui wahyu-Nya merupakan tingkat hidayang yang
tertinggi kepada manusia terpilih dan ia juga mengatasi dapatan ilmu melalui
akal dan pancaindera yang bersifat terbatas ini. Bahkan persoalan-persoalan
yang tidak mampu dijawab oleh manusia khususnya berkenaan hakikat kejadian dan
persoalan ketuhanan telah dijelaskan secara panjang lebar oleh Al-Quran dan
Hadis. Firman Allah Taala yang memberi maksud:
“Dan
Dia-lah yang menciptakan langit dan bumi dengan (tujuan) yang benar, dan (Dia-lah
juga) pada masa (hendak menjadikan sesuatu) berfirman: “Jadilah,”lalu
terjadilah ia. Firman-Nya itu adalah benar, dan bagi-Nyalah kuasa pemerintahan
pada hari ditiupkan sangkakala, Dia yang mengetahui segala yang ghaib dan yang
nyata, dan Dia-lah yang Maha Bijaksana, lagi Maha mendalam pengetahuan-Nya.”
Surah
al-An’am (6: 73)
Manakala melalui pandangan Akhmad Taufik (2005), beliau
mengatakan bahawa manusia tidak dapat memikirkan Zat Allah yang besar kerana Zat
Allah ini adalah lebih besar daripada apa yang terjangkau oleh fikiran manusia.
Akal atau pemikiran manusia apabila telah sampai kepada tahap maksimumnya maka
terhentilah kemampuannya hingga pada akhirnya mereka akan menemui jalan buntu.
Menurut Akhmad Taufik lagi, disebabkan itulah kita dilarang untuk memikirkan Zat
Allah kerana ini bukanlah larangan untuk berfikir secara bebas tetapi ia
bertujuan untuk menjauhkan kita dari melakukan sesuatu yang akal tidak mampu
untuk memikirkannya.
Oleh
disebabkan manusia memiliki keterbatasan akal yang terhad, manusia sepatutnya
mencari lebih banyak ilmu pengetahuan dan mengkaji dengan lebih mendalam
mengenai sesuatu perkara memandangkan akal yang luhur akan terus berfikir untuk
mencari hujah yang benar dalam perkara yang mereka ingin tahu. Malah, pemikiran
manusia yang berterusan ini pada akhirnya akan melahirkan hasil yang
menakjubkan. Hal ini telah dibuktikan oleh kenyataan yang dibuat oleh Prof. Dr. Sidek Baba
iaitu pensyarah di Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM) yang
mengatakan bahawa walaupun manusia memiliki keterbatasan akal namun, manusia
dapat berfikir dan pemikiran manusia terus berkembang menghasilkan ilmu dan
kemajuan yang menakjubkan. Malahan, dalam Al-Quran, Allah s.w.t. menyatakan
dengan jelas bahawa Allah tidak pernah memberikan sebarang ilmu kepada manusia
melainkan sedikit sahaja. Pada akhirnya manusia terus menerus untuk melakukan
pengamatan, pencarian, penyelidikan dan melakukan rumusan dan hipotesis supaya
makna sesuatu yang dicari dapat ditemui jawapan dan jalan keluarnya. Namun,
dalam masa yang sama teori yang bersifat sementara dan relevan pada waktu-waktu
tertentu dan didapati tidak relevan pula pada masa yang kemudian. Manusia terus
mencari, meneroka, mengkaji dan menyelidik bagi mendapatkan formula-formula
baru bagi mengatasi masalah baru yang berbangkit. Kesimpulannya,
akal sememangnya terbukti dalam membentuk seorang individu berfikiran terbuka dan
bertamadun.
Peranan
akal dalam membentuk individu atau masyarakat yang berilmu luhur, berfikiran
terbuka, berakhlak mulia dan bertamadun merupakan satu bukti yang pasti. Hal
ini demikian ia kerana akal adalah merupakan sumber ketiga dan fitrah yang suci
dan tidak dipengaruhi oleh unsur-unsur hawa nafsu yang menjadikan manusia mampu
memiliki sifat-sifat atau akhlak yang luhur dan terpuji. Sumber akal yang
dimaksudkan di sini ialah sumber ilmu daruri yang diketahui kebenarannya secara
mudah oleh manusia tanpa perlu berfikir panjang. Allah Taala sendiri
menggalakkan manusia menggunakan akal pemikiran untuk berfikir, menilai dan
mengkaji sesuatu perkara.
Manusia yang menggunakan akal mampu menilai
perkara yang baik dan buruk dalam dirinya dan ini akan menjadikan ia pendinding
dalam melakukan sesuatu perkara. Dalam erti kata yang lain, akal inilah akan
berperanan untuk mengukur akan sesuatu kebenaran dan kebatilan. Berpikir
dengan menggunakan akal merupakan kewajipan yang mesti dilakukan oleh sesiapa
saja yang mengaku Islam. Keimanan seseorang bahkan tidak akan sempurna jika
tidak disertai dengan pengetahuan melalui akal fikirannya. Itu sebabnya, Allah
sampai menyebut orang yang tidak memanfaatkan akalnya sebagai ‘al an’aam’, yang bermaksud binatang
ternakan. Mengapa sebutan Allah begitu keras bagi orang-orang yang tidak
menggunakan akal fikirannya? Hal ini kerana golongan ini dianggap telah
mengabaikan alat pemisah antara kebenaran dan kebatilan, kebaikan dan
keburukan, kejujuran dan kebohongan, petunjuk dan kesesatan, dan keduniaan dan
keakhiratan. Bayangkan sahaja bagaimana jika di dunia ini tidak ada pemilihan
yang jelas antara yang benar dan salah, yang baik dan buruk, yang sesaat dan
abadi, dan sebagainya. Sudah mesti manusia akan melakukan apa sahaja mengikut
hawa nafsunya tanpa mempendulikan arahan dan perintah Allah serta ajaran agama
yang dianutinya dalam kehidupan.
Menurut pandangan Prof. Dr.
Sidek Baba lagi, peranan akal juga adalah sebagai alat atau wasilah dan bukannya ghayyah atau matlamat. Sifat alat
yang terbatas tetap selamanya terbatas. Inilah yang dimaksudkan dengan akal. Walau
bagaimanapu, akal inilah yang akan membantu untuk mencapai matlamat sekiranya
pemikiran yang ada membantu akal untuk berkembang secara fitrah. Maklumat yang
diterima, data yang diperoleh, fakta yang terkumpul memerlukan analisis supaya
hikmah di sebalik kajian dan dapatan menemukan manusia dengan sesuatu yang
lebih bermakna. Misalnya, Allah telah menciptakan sesuatu dalam alam ini.
Ciptaan-Nya itu terkandung hikmah atau rahsia Allah yang amat menakjubkan.
Apabila manusia itu mengkaji sesuatu manusia itu akan mengetahui khasiat dan
rahsia kejadian yang diciptakan Tuhan itu malah pengetahuan mereka akan
bertambah. Ini sekaligus akan melahirkan masyarakat yang berfikiran luas,
mendalam, kritis dan kreatif mengenai sesuatu.
Selain itu, menurut beliau lagi, akal
yang didukung oleh pedoman nilai melihat sesuatu atau kajiannya itu lebih
daripada itu. Malah, mereka akan mengaitkannya dengan Penciptanya dan inilah
yang akan menghubungkan dengan kebaikan dan kesejahteraan. Asas pemikiran
sebegini memberikan akal pedoman terhadap sesuatu dan menyebabkan manusia
sentiasa merasakan kekerdilan diri dalam memahami sesuatu dan kebesaran Allah
dalam menciptakan sesuatu. Hasilnya, lahirlah keimanan yang tinggi dan
ketakwaan yang kental.
Selain itu, pandangan seorang penulis
blog iaitu Muhammad
Abduh Tuasikal telah memberikan ideanya mengenai peranan dan sifat akal itu
sendiri. Beliau berpendapat seorang yang cerdas sebenarnya tahu bagaimana cara untuk
memposisikan akal. Seseorang itu akan mengerahkan segala usahanya untuk
berfikir sesuatu. Akal pada asalnya mampu digunakan untuk merenung dan memahami
ayat-ayat Al Qur’an, tetapi akal sahaja tidak mampu untuk berdiri sendiri.
Malah, akal sangat memerlukan dalil syar’i (Al Qur’an dan Hadis) sebagai
penunjuk jalan. Beliau membuat analoginya sendiri iaitu akal itu ibarat mata.
Mata memiliki potensi untuk melihat suatu benda namun, tanpa adanya cahaya,
mata tidak dapat melihat apa-apa. Apabila ada cahaya, barulah mata boleh
melihat benda dengan jelas. Jadi itulah akal. Akal berfungsi sekiranya ada cahaya
Al Qur’an dan As Sunnah atau dalil syar’i. Jika tidak ada cahaya wahyu, sangat
mustahil bagi akal untuk melihat dan mengetahui sesuatu.
Ini
dibuktikan lagi dalam penulisan buku Pemikiran Tauhid
Ibnu Taimiyyah oleh Muhammad Chirzin (1999); penulis menyatakan pandangan Syeikh Islam Ibnu Taimiyah
iaitu, “Akal adalah syarat untuk mengetahui sesuatu dan untuk beramal
dengan baik dan sempurna. Akal pun akan menyempurnakan ilmu dan amal. Akan
tetapi, akal tidaklah mampu berdiri sendiri. Akal bisa berfungsi jika dia memiliki
naluri dan kekuatan sebagaimana penglihatan mata yang berfungsi sekiranya ada
cahaya. Apabila akal mendapati cahaya iman dan Al Qur’an barulah akal akan
seperti mata yang mendapatkan cahaya mentari. Jika bersendirian tanpa cahaya,
akal tidak akan mampu melihat atau mengetahui sesuatu.” (Majmu’ Al Fatawa, 3/338-339).
Walhal
dalam Islam, ajarannya mewajibkan setiap umat Islam untuk solat lima waktu
sehari semalam. Malah dalam solat itu tersebut sebenarnya terungkap segala
rahsia untuk melahirkan aras pemikiran yang tinggi dan bermatlamat. Melalui
pendapat Muhammad Rusli Amin (2010) mengatakan
bahawa niat solat itu sahaja sudah mampu melahirkan pemikiran yang jelas,
bermotif dan bermatlamat melalui penggunaan akalnya. Beliau menerangkan dalam
karangan bukunya seseorang yang solat lima waktu mempunyai visiualisasi akal untuk
memperoleh keredhaan Allah dan syurganya. Jika seseorang itu memprakikkan dalam
kehidupannya sudah tentu mampu memperoleh kejayaan di dunia dan di akhirat
kerana ia melibatkan visual jangka masa panjang dan jangka masa pendek dalam
hidupnya. Bukti ini disahkan lagi oleh pandangan Dr. David J. Schwartz yang
menerangkan setiap manusia memiliki dua penglihatan mata dan penglihatan
fikiran. Penglihatan fikiran inilah yang sangat penting kerana ia mampu
membentuk gambaran masa depan dan ia sangat mempengaruhi kejayaan manusia sama
ada dalam kerjaya, kesihatan, kekayaan, kebahagiaan dan sebagainya. Jadi,
beruntunglah seseorang itu menggunakan akalnya untuk mencorak masa depannya yang lebih baik.
Peranan
akal yang cerdas mampu mencorakkan masyarakat atau individu yang bertamadun
tinggi dan berwawasan. Hal ini demikian kerana peranan akal yang mempunyai potensi
untuk mencorakkan identiti atau bakat seseorang. Ada seseorang yang memiliki
kecerdasan yang istimewa yang tidak dimiliki oleh orang lain. Kata Dr. Thomas
Armstrong, “Boleh jadi orang itu menonjol dalam satu ataupun beberapa jenis
kecerdasan. Boleh jadi juga sesetengah kecerdasan yang dimiliki seseorang
berkembang pesat manakala lain-lain kecerdasannya pula relatif lemah. Hanya
beberapa orang sahaja yang terserlah dalam hampir kesemua kecerdasan seperti
Johan Wolfgang Von Geothe: dia penyair, negarawan, ilmuwan dan juga ahli
falsafah.
Walau
bagaimanapun, Dr. Howard Gardner telah memperkenalkan konsep Kecerdasan
Berbilang (Multiple Intelligence) kepada dunia.
Ia merangkumi kecerdasan linguistik, kecerdasan logik, kecerdasan ruang atau
kecerdasan gambar, kecerdasan kinestetik jasmani, kecerdasan antara individu,
kecerdasan dalam diri dan kecerdasan naturalis. Oleh itu, setelah mengenal dan
mengetahui potensi diri atau bakat sama ada pengetahuan maka ciri-ciri
kecerdasan itu akan terus berkembang jika seseorang itu meletakkan matlamatnya
demi mencapai kejayaan. Ini mampu melahirkan masyarakat yang bertamadun apabila
seseorang itu mempunyai matlamat kendiri atau sekelompok itu memiliki matlamat
yang sama demi kebaikan bersama.
Akal
juga memainkan peranan yang sangat penting dalam membentuk masyarakat yang maju
dalam kelompoknya. Jika diteliti konsep mental yang sihat yang didefinisikan
oleh Badan Kesihatan Dunia (WHO) adalah kemampuan adaptasi seseorang dengan
dirinya sendiri dan dengan alam sekitar secara umum, sehingga ia merasakan
senang, bahagia, hidup dengan lapang, berperilaku sosial secara normal serta
mempu menghadapi dan menerima berbagai kenyataan hidup. Namun, konsep kesihatan
mental yang dibentangkan oleh Erich Fromn dalam bukunya pula, adalah bergantung
kepada kudrat manusia dan kemahuan manusia yang seringkali menginginkan
keperluan nafsunya sentiasa dipenuhi. Walau bagaimanapun, jika keperluan itu
semua dituruti bukan bermaksud ia terjamin kesihatan dan kesejahteraan mentalnya.
Hal ini kerana keperluan manusia itu sentiasa bertambah dan tidak akan pernah berasa
cukup seperti yang dinyatakan lagi oleh tokoh Freud. Namun begitu, konsep
kesihatan mental yang diutarakan oleh penulis sebenarnya bergantung kepada
kesesuaian kewujudan manusia ketika itu kerana umumnya manusia hidup pada zaman
dan budayanya yang tersendiri. Akal yang sihat akan membentuk masyarakat yang
aman dan sejahtera kerana mereka akan selalu memikirkan cara untuk
mengembangkan pemikiran dan kemajuan masyarakatnya mengikut peredaran zaman
semasa. Golongan inilah yang telah mencapai tahap perkembangan kematangan yang
dinyatakan oleh Erich Fromn (1995) kerana mereka mempunyai objektif yang
tersendiri untuk dicapai.
Akal
juga berperanan untuk membentuk modal insan yang sangat diidam-idamkan oleh
setiap negara. Rentetan daripada kes jenayah yang semakin meningkat saban tahun
seperti yang direkodkan dalam rekod jenayah Malaysia iaitu pada tahun 2005 kes
adalah sebanyak 157,459 kes meningkat kepada 672,393 kes pada tahun 2008.
Kes-kes ini adalah melibatkan kes rompak, rogol, curi, samun, rompakan
bersenjata dan banyak lagi. Oleh itu, Malaysia juga tidak terkecuali untuk menjadikan
modal insan sebagai salah satu strategi pembangunannya. Dalam erti kata yang
sebenar pembangunan modal insan ini mengambil kira akal pemikiran masyarakat
kerana ia memfokuskan manusia yang tinggi ilmu pengetahuan dan nilai moral
serta memiliki kemahiran yang tertentu untuk dimanfaatkan. Malahan, dalam
mencapai Wawasan 2020, salah satu teras yang ditekankan oleh kerajaan sendiri
adalah meningkatkan keupayaan pengetahuan dan inovasi negara serta memupuk
minda kelas pertama. Jelas menunjukkan akal dan pemikiran yang unggul mampu
membentuk masyarakat yang berfikiran tajam dan tinggi kepada kemajuan negara.
Namun begitu, dalam konteks
kehidupan sebagai seorang pelajar, Prof. Dr. Sidek
Baba berhujah dengan menyatakan bahawa akal seorang pelajar yang mempunyai nilai-nilai
yang Rabbani akan menghubungkan pemikirannya dengan Allah sekaligus melahirkan
kreativiti pemikiran pelajar. Hal ini demikian para remaja seharusnya
menggunakan otak kanan dan otak kiri untuk berfikir tidak hanya menggunakan
fungsi otak kiri terhadap sesuatu yang berbentuk angka dan potensi menganalisis
atau menggunakan otak kanan berfikir secara kreatif namun pedoman berfikir
perlu ada. Sumber maklumat dan ilmu tidak hanya bergantung hasil daripada
pengalaman manusia dan kreativitinya tetapi mereka perlu merujuk pedoman Al-Quran
sebagai sumber perkhabaran, maklumat dan petunjuk supaya pemikiran daripada
akal mempunyai pedoman yang betul dalam Islam.
PENUTUP
Secara kesimpulannya, masyarakat yang berilmu
luhur, berfikiran terbuka, berakhlak mulia dan bertamadun dapat dilahirkan
menerusi peranan akal yang dimanfaatkan dengan sebaik mungkin. Manusia seharusnya
menggunakan sepenuhnya anugerah Allah ini dalam kehidupan ke arah kebaikan dan
kesejahteraan hidup. Malahan, manusia sepatutnya berusaha sedaya upaya untuk
memajukan diri dan tidak hanya bergantung kepada sikap dan sifat bergantung
kepada orang lain, ingin cepat kaya dan naik pangkat, malas dan tidak mahu
berubah akan menjadi duri dalam daging kepada masyarakat Melayu Islam
khususnya. Perkara ini pernah dikritik oleh tokoh cendiakawan Melayu iaitu Za’ba
mengatakan bahawa masyarakat Islam ini yang kononnya hanya mengharapkan
pertolongan Allah dan pihak kerajaan tanpa ingin berusaha mengubah diri ke arah
lebih baik. Faktor kurang pengetahuan dan kesilapan dalam kefahaman qadak dan
qadar membuatkan mereka sering mencari alasan di atas nasib yang mereka hadapi.
Walhal ketamadunan Islam itu bukanlah datang bergolek dengan sendirinya tetapi muncul
daripada pemikiran yang luhur seiring dengan tindakan untuk mencapai
kecemerlangan dalam hidup itu lebih diutamakan dan dipraktikkan. Malahan, ia
dinyatakan oleh Za’ba sendiri dalam bukunya masyarakat yang ‘berperangai
bergantung pada diri sendiri’ merupakan bangsa yang kuat dan maju.
Malahan
dalam Al-Quran sendiri Allah mengajak umat Islam dan manusia untuk terus
menggunakan akal fikirannya untuk memperoleh petunjuk dengan berkreativiti
dan bekerja keras sehingga hidup menjadi lebih bermakna. Malahan, Allah
mengangkat darjat manusia kerana akalnya. Jelas terbukti betapa pentingnya akal, sampaikan Al-Qur'an menyebutkannya
dengan berulang-ulang seperti kalimat “Afalaa
ta'qiluun” (apakah kamu tidak berfikir?), “fa'tabiruu ya ulil albab” (hendaklah berfikir wahai orang-orang
yang berakal!). Maka berfikirlah menggunakan akal fikiran kerana Allah telah
menggelarkan golongan ulul albab iaitu orang
yang mampu menggunakan akal sebagai asas untuk berfikir ke arah
kebaikan dan kesejahteraan kerana inilah yang akan memandu tugas seorang
khalifah di muka bumi Allah untuk membawa kebaikan ke seluruh alam.
RUJUKAN
Creative
thinking (2008). Diperoleh pada Oktober 11, 2013 daripada
Creative
thinking (2012). Diperoleh pada Oktober 11, 2013 daripada
Erich
Fromm (1995), Masyarakat yang sehat.
Jakarta: Penerbit Yayasan Obor Indonesia.
Husain
Mazhahiri (2001), Membentuk Pribadi
Menguatkan Rohani. Jakarta: Penerbit PT Lentera
Basritama.
Mohd
Fauzi Hamat dan Mohd Khairul Naim Che Nordin (2012), Aqidah dan Pembangunan
Modal Insan.
Kuala Lumpur: Penerbit Universiti Malaya.
Muhammad Abduh Tuasikal (2013), Diperoleh
pada Oktober 11, 2013 daripada
Muhammad
Chirzin (1999), Pemikiran Tauhid Ibnu
Taimiyyah. Yogyakarta: Penerbit PT. Dana
Bhakti Prima Yasa.
Muhammad
Rusli Amin (2010), Jika Ingin Berjaya,
Bersolatlah. Selangor: PTS Millennia Sdn.
Bhd.
Muhammad
‘Uthman Najati (2005), Psikologi Nabi.
Bandung: Penerbit Pustaka Hidayah.
Taufik,
Akhmad (2005), Sejarah Pemikiran dan
Tokoh Modernisme Islam. Jakarta: Penerbit PT
RajaGrafindo Persada.
Utusan
online (2006). Diperoleh pada Oktober 11, 2013 daripada
Za’ba (2007), Perangai Bergantung Kepada Diri Sendiri. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa
dan
Pustaka.
No comments:
Post a Comment