Nuffnang

Wednesday, January 8, 2014

Bab 5 Harga Sekuntum Cinta

BAB 5
“Woii…kau buta ke?? Jalan itu gunalah mata!! Atau mata kau ni dah buta!!” pekik satu suara yang garau memarahi kami berdua.
“Amboi-amboi cantiknya bahasa yang dia guna. ‘Cair’ telinga aku mendengarnya.” hatiku mula memberontak. Mata aku dan Farah Amira automatik terangkat melihat batang tubuh mana yang sedap sangat berbicara itu. Kes mendongak itu bukan apa, sebab manusia depan kitorang ini panjang sangat tingginya. Kot-kotlah batang tiang yang boleh berkata-berkata.
“Ohhh..aku ingatkan siapalah tadi? Rupanya si nenek tua dengan minah tarzan.” Ujar lelaki segak tapi hampeh di hadapan kami berdua. Tubuhnya kurus tinggi macam tiang lampu. Mulutnya terukir senyuman manis tapi perasan lawa. Ishh..kenapa ada pro dan kontra? Sebabnya lelaki inilah berlagak nak mampus kononnya hensemlah sangat di kalangan wanita kat UKM ni. Lelaki ini jugaklah merangkap musuh utama geng kami. Siapa lagi kalau bukan Fendy sengal!!
“Hmm..aku ingatkan siapa la tadi rupanya lelaki jambu UKM rupanya.” Ujar aku selamba. Cukup sinis.
Farah Amira hanya ketawa kecil menyokong kenyataanku. Fendy menjeling geram ke arah aku umpama ingin menelan aku dan Farah hidup-hidup. Farah pantas menekup mulutnya melihat tingkah Fendy. Coverlah katakan.
“Korang berdua ni tak ada mata ke yang sesuka hati aje nak langgar aku ni?” tengking Fendy.
“Alah, orang tak ada modal la tu. Asyik nak mengungkit aje kerja dia”
“Woii..Ainaa. kau jangan nak cari pasal dengan aku boleh tak?”
“Sejak bila pulak kitorang cari pasal dengan kau, hah? Tolong sikit. Bukannya kitorang sengaja nak langgar tiang lampu macam kau ni. Betul tak, Farah?” Farah Amira hanya mengangguk perlahan.
“Habis itu, ini apa? Siapa yang buat? Siapa nak bertanggungjawab ni, hah?” mata kami kini tertumpu pada baju kemeja milik Fendy. Coke milik Farah Amira tertumpah ke baju Fendy akibat perlanggaran tadi.
“Alah kau ni pun. Itu pun nak marah. Balik kolej basuhlah apa susah.”
“Kau cakap senanglah. Aku tak kira, aku nak kau ganti balik baju aku ni!! Baju aku ni mahal tau tak?! Kau ingat murah aku beli? Dua ratus tau aku beli!” tengking Fendy lagi.
“Mak oii..sampai dua ratus kemeja buruk kau beli ini. Daripada membazir beratus-ratus baju kau beli ini, ada baiknya kau derma kat surau ke, masjid ke apa” aku menjawab selamba. Aku nampak muka Fendy yang putih mula naik memerah. Agaknya bahang amarah kot!
“Kau cakap senanglah. Ganti balik baju aku itu.”
“Nah dua ratus kalau kau nak sangat. Kau ingat kitorang tak ada duit sangat ke kalau nak ganti baju buruk kau itu, hah?” sampuk Farah Amira melempar beberapa not lima puluh ringgit ke muka Fendy. Fendy bertambah geram. Tubuhnya macam cacing kepanasan melihat kami berdua. Wajah garangnya langsung tidak menggugat wajah ayu kami berdua. Ewahh..perasan tu!
“Eii..mulut korang ni!! Memang kurang ajar kan?”
“Ishh..tadi dia jugak yang nak suruh ganti. Bila orang dah bagi duit tak nak pulak.” Aku mula menundukkan badan demi mengutip duit yang dilemparkan oleh Farah Amira itu tadi. Baik bagi kat aku duit ini, aku tengah pokai sekarang ini.
“Aku tak penduli. Kau basuh baju ni. Esok aku nak kau hantar balik baju ni. Bersih. Faham??” Fendy mula menangggalkan baju kemejanya. T-shirt putih miliknya masih tergantung di tubuhnya. Nampak smart pulak bila tengok. Hehe..
“Ek ehh..ehhh..senangnya kau cakap. Ambil basuh sendirilah. Baju dia itu entah penuh dengan peluh, kuman, virus H1N1 segala ada kat situ.” Ujar Farah Amira. Menyampah.
“Aku tak kira korang kena basuh jugak!!” terus dia menghulurkan bajunya kepada Farah Amira. Tergopoh-gopoh Farah Amira menyambutnya.
“Eh..bila masa kitorang setuju nak basuh baju kau, hah? Ambik balik baju kau ni”
“Kalau kau tak nak ambil, aku adukan kat daddy kau yang kau ni seksa aku kat kampus nak?” ugut Fendy garang. Wajah Farah Amira terkulat-kulat memandang wajah kacak si Fendy sengal.
“Apa kau ni, Fendy? Jangan nak babitkan daddy aku dengan masalah baju kau yang busuk, buruk dan kotor ni, okey? Kau tak ada hak nak suruh aku basuh baju kau ni!!” jerit Farah Amira geram.
“Haa..kau boleh tak nak basuh baju itu sebab aku boleh aje bagi tau papa aku suruh berhenti buat bisnes dengan daddy kau. Masa itu baru kau tau langit itu tinggi ke rendah. Hahaha.. Okeylah, aku dah tak kuasa nak layan kerenah korang berdua lama-lama. Chow dulu.” Aku melopong manakala si Farah melongo melihat aksi sombong si Fendy. Dia dengan berlagaknya berjalan melintasi kami berdua. Bahu kami dirempuh kasar. Selamba. Habis terdorong tubuh kami ke tepi. Tiba-tiba langkahnya terhenti.
“Oh ya, jangan lupa tau bagi balik baju aku itu esok kat depan fakulti kita pukul dua petang. Sharp, okey. Lambat siap kau nanti!! Bye two princess! Hahaha…” ketawa si Fendy sengal terngiang-ngiang meninggalkan kami.
Melihat tubuh Fendy yang sudah jauh meninggalkan kami tiba-tiba ruang sunyi sepi itu dipenuhi dengan jeritan Farah Amira yang kuat dan kegeraman. Lagak histeria minah ini menjerit. Terkejut beruk aku melihatnya.
“Yaahhhh….geramnya aku!! Benci!! Benci!! Benci!!! Dia ingat dia tu siapa nak suruh aku basuh baju kotor ini?” terus Farah Amira melempar kasar baju itu ke tanah. Dipijak-pijak baju itu geram. Sampai terlompat-lompat lagaknya. Aku pulak terlopong melihat aksi kawanku yang tak berapa nak betul ini seorang. Kawan siapalah ini?!
“Yang kau tak berapa nak waras ini kenapa? Macam orang gila pun ada aku tengok.”
“Aku benci gila dengan mamat itu. Benci sangat-sangat!”
Aku menggeleng sahaja melihat rakanku itu. “Oh ya, aku nak tanya sesuatu dengan kau ini. Papa mamat tu berpengaruh sangat ke sampai dia berani nak ugut untuk jatuhkan daddy kau tu, Farah?”
“Ha’ahlah wei..papa dia itu businessman berpengaruh jugak kat Malaysia ni. Ada syarikat besar dengan cawangan kat macam-macam negeri. Kalaulah papa dia itu dah tak nak buat bisnes dengan daddy aku, lingkuplah bisnes daddy aku, Ainaa! Kau tau tak Ainaa?!” Farah menggoyang-goyangkan bahuku kuat. Tubuhku bergegar kuat akibat goyangan Farah Amira. Sakit tau tak? Apa dia ingat aku ni anak patung ke? Sesuka hati nak goyang!!
“Eh, kau ni Farah. Tak payahlah nak emo sangat! Dah dia suruh kau basuh baju itu, basuh ajelah. Bukan ke hobi kau pada waktu lapang basuh baju?”
“Tapi aku tetap geram. Dia tak layak bagi arahan untuk aku tau? Bencinya aku mamat itu. Benci!! Benci!! Benci!!” sekali lagi Farah Amira melompat-lompat lagak anak kecil di atas baju kemeja berwarna merah darah milik Fendy. Agaknya mungkin dia anggap baju itu macam si Fendy sengal kot? Habis kotor baju itu terkena tanah. Aku hanya melihat sepi si Farah itu. No komen!
“Err..Farah. aku dah lama nak bagi tahu kau ni. Aku harap kau banyak-banyak sabar, ya?”
“Apa dia?” Farah melihat aku. Matanya mencerlung memandangku. Nafasnya mulai turun naik. Letih agaknya asyik jadi katak aje dari tadi.
“Err..kalau kau pijak-pijak baju itu, kau lompat lagi, kau tenyeh lagi baju itu dengan tanah, lagilah susah kau nak basuh baju itu nanti. Sebab kotor sangat.” Ujar aku perlahan. Aku tersengih. Bersusun gigiku yang putih bersih ini. Boleh jadi model iklan ubat gigi Colgate atau Darlie ini! Cewahh..
Farah Amira berpaling melihat baju kemeja Fendy di kakinya. Tiba-tiba Farah Amira memegang kedua belah pipinya lalu memandang ke langit dan… “Tidaakkk!!!”

Aku hanya menutup kedua-dua belah telingaku di sebalik tudungku. Redha dan pasrah dengan jeritan nyaring nenek kebayan moden…

No comments:

Post a Comment