Nuffnang

Monday, January 20, 2014

Bab 24 Harga Sekuntum Cinta

BAB 24
Aizriel Danish tersenyum melihat tingkah laku perempuan di suatu penjuru. Ketawa perempuan itu langsung tidak lekang daripada bibirnya. Omelannya menjadi bahan ketawa rakan-rakannya yang lain. Entah kenapa matanya langsung tidak berpaling daripada menatap wajah bersih perempuan itu. Jus oren di tangannya dihirup perlahan. Dari suatu penjuru yang lain. Kelihatan satu susuk tubuh yang cukup dikenalinya. Kelibat orang yang ditunggu-tunggunya dari tadi.  
Sebelum Aizriel Danish mengangkat tangannya, lelaki itu sempat berhenti di meja perempuan tadi dan kawan-kawannya. Sempat lagi lelaki itu menegur mereka di meja tersebut. Saiful senang berbual bersama mereka. Aizriel Danish semakin ralit melihat mereka daripada jauh. Namun, tak lama sebab Saiful segera beredar lalu dia meminta diri. Dari jauh Saiful sempat mengerling rakannya, Aizriel Danish sebelum melambai-lambaikan tangannya.
Aizriel Danish membalas senang. Dia turut mengangkat tangannya dari tempat duduknya kini. Kelihatan wajah perempuan yang diperhatikannya dari tadi terkejut. Matanya membulat spontan. Langsung tidak pandai menyembunyikan riak. Cukup polos dan terus terang. Aizriel Danish tersenyum kecil. Wajah rakan-rakannya yang lain turut berpaling. Mereka tersenyum dan ada juga yang buat tak endah.
“Haa…tulah kawan abang. My bestfriend forever. Handsome kan dia?” ujar Saiful berbangga. Bangga dengan kawannya itu.
“Ohh..tulah mamat yang kau ceritakan tadi, Ainaa?” soal Darimi Irfan.
Belum sempat aku menjawab ada suara yang menyampuk, “Kenapa? Ainaa ada mengumpat pasal dia ke?” soal Saiful tiba-tiba.
“Eh, tak adalah. Kenapa dia boleh ada kat sini pulak?” celah aku cepat. Panik. Kelam-kabut dah!
“Dia nak jumpa abang. Mestilah ada something kitorang nak share. Kenapa? Jelous?” usik Saiful. Semua mata curiga memandang muka aku. Eh, ni apasal semua pandang muka aku ni? Am I beautiful? Hihi..
“Ishh.. tak ada maknanya nak jelous dengan Abang Saiful. Buat membazir aje.”
“Alright. Tak apa. Abang pun tak ada masalah.”
“Err..er..Abang. Kawan abang itu ada cakap sesuatu tak dengan abang?”
“Cakap? Cakap apa?” Saiful menjongketkan keningnya.
“Emm..cakap pasal story telling ke?”
“As like what?”
“As like..” baru aku nak cakap benda penting tapi kenapa tiba-tiba semua depan aku ni makin membesar. Diorang transforms jadi giant ke atau jadi raksaksa macam cerita Ultraman?? Semua mata rapat memandang muka aku.
Rupa-rupanya mereka bersemangat nak tahu apa yang keluar daipada mulu aku. Cehh..bab bergosip nombor satu diorang ini. Ini mesti nak tahu rahsia terbesar aku.
“Woii..korang ni apahal? Jangan kacau boleh tak?” marahku geram. Aku menyiku Farah Amira lalu menolak muka Siti Najwa Batrisya menjauh dariku.
“Hek eleh..kedekut.” spontan Siti Najwa Batrisya protes.
“Apa pulak kedekut. Ini antara hal aku dengan Abang Saiful tau. Korang jangan busybody
“Hahaha..apa benda kau nak cakap ini Ainaa..suspiciuos aku tau? First time aku tengok muka kau kalut macam ni.” Ujar Junaidi Hassan.
“Aku nak tanya something la. Sibuk aje korang ini”
 “Assalamualaikum.” Datang pula suatu suara yang gemersik menyentuh cuping telinga. Salamnya disambut perlahan oleh geng aku. Semua mata memandang ke arahnya.
“Allahu Akbar!” spontan mulutku terkatup cepat dengan tanganku. Terkejut mak oii!!
Semua mata pandang muka aku yang cun sekali lagi. Lelaki yang tiba-tiba muncul itu pun terkejut melihat aku. Alamak, malunya! Aku melatah macam mak nenek. Farah Amira tersengih-sengih. Siti Najwa Batrisya tersenyum penuh makna.
“Ainaa..kau melatah Ainaa? Kau melatah?!” jerit Darimi Irfan.
 “First time see you like this. What the surprise!!” sampuk Junaidi Hassan pula.
“Ini apahal pulak ni?” Dasuki Hilmi nak masuk jugak bahagian.
Habis semua ketawakan aku.
“Apa pulak? Bukannya aku melatah macam cik siti ini.” Aku menyiku Siti Najwa Batrisya di sebelah kiriku. “Aku siap bertakbir lagi. Benda baik tau!” Aku membela diri.
“Aikk..aku pulak yang kena. Kau ni Ainaa” geram Siti Najwa Batrisya. Dia mencubit lenganku. Aku mengaduh perlahan.
Sepertinya ada mata yang memandang aku dari tadi. Aku berpaling melihat mata makhluk mana yang asyik pandang aku ini. Supp!!! Cepat-cepat aku menoleh ke tempat lain bila dah tahu makhluk Allah itu. Aizriel Danish tersenyum kecil. Manis. Sweet. Honey. Amboi, siap umpamakan senyuman dia macam madu lagi! Kau demam iya, Ainaa? Dah kalau muka handsome macam selebriti gitu, senyum macam mana pun tetap nampak sweet. Tak macam kau yang muka macam orang biasa je. Aikk..Sejak bila pulak Ainaa Farhanah Awi pandai merendah diri ini? Hehe..well, nak jadi muslimah in the world kan?
“What’s up, bro? Why are you here?” soal Saiful selamba.
“What’s mean of you ‘What’s up’, hah? I’ve been waiting for you for a long time and you’re here just talking” Aizriel Danish bercekak pinggang. Kami hanya memandang sketsa dua sahabat ini.
“Ok..ok..Sorry. Just chill, my friend. So why are you? There’s something important should I know?”
“Of course I did. So..” Aizriel Danish mengisyaratkan kepalanya untuk pergi. Saiful faham.
“Well. Let’s go. Oh, wait, wait. Let’s me introduce my buddy, guys. The name is Aizriel Danish Bin Dat..” belum sempurna ayat subjek dan predikat Abang Saiful kuat suara Hero Malaya itu berdehem. Entah apa yang meracau tekak mamat itu sampai berdehem macam itu sekali. Kot-kot traffic air liur dia jam tak? Wallahua’alam.
Kami membuat muka kehairanan. Ini kalau rakam muka sorang-sorang ini konfum penuh dengan tanda tanya (????). Tak fahamlah kata kan.
“Why?”soal Saiful sedikit berbisik.
Aizriel Danish tersenyum kecil. Dia menggeleng-geleng kepalanya.
Saiful merenung penuh makna rakannya. Akhirnya, dia tersenyum sama.
Kami yang melihat makin BLUR… drama apa ni?
“Kawan Abang Saiful, Aizriel Danish Bin Kamarul. Baru balik dari Germany for masters degree.”
“Fuiiyoo..terrer la..aku respect betul orang yang penuh ilmu pengetahuan di dada ini.” Ujar sempoi Darimi Irfan sampai bertepuk tangan. Formal habis ayat dia! Gaya tepuk tangan macam gaya lepas tengok concert K-Pop kot?!
“Apasal ayat kau formal and strict ni, Remy?” soal Siti Najwa Batrisya. Kami yang mendengar tergelak kecil.
“Eh mesti. Jumpa dengan orang berilmu kena masuk korum habis. Apa khabar bang? Saya Darimi Irfan. Orang panggil saya Remy. Harap boleh jadi geng rapat iya?” selamba Darimi Irfan memperkenalkan diri. Dia senang menghulurkan salam persahabatan. Tangan Darimi Irfan disambut mesra lalu bahunya ditepuk perlahan. Senyuman manis juga turut dihadiahkan oleh Aizriel Danish. Fuhh..macho beb!
Darimi Irfan makin teruja. Memandangkan kedudukannya paling rapat di sebelah Aizriel Danish berdiri terus dia selamba memeluk tubuh tegap milik Aizriel Danish. Kami bagi pihak perempuan menjerit kecil. Terkejut. Drama king apa pulak ini? Aizriel Danish pada mulanya terkesima turut memeluk tubuh kurus Darimi Irfan. Remy tersenyum bangga dapat memeluk tubuh lelaki di sebelahnya. Macam peluk artis lagaknya.
“Abang Saiful, saya rasa macam dah jatuh cinta dengan kawan baik abang ini. Seriously, rasa luluh jantung ini bila first time tengok abang ini. Ishh..malu la.” Darimi Irfan tersipu malu. Gediks!! Semua di situ tergelak besar. Ada yang ketawa besar tak ingat dunia, example Junaidi Hassan. Ada yang meroyan asyik duk menjerit entah apa-apa such as Siti Najwa Batrisya. Ada yang muntah-muntah seperti Farah Amira dan ada juga muka hijau macam Incridible Hulk, contoh terbaik abang kembar Remy sendiri, Dasuki Hilmi. Aku pulak..cool. Sejuk beku!
“Eiiwww..wei..kau jangan Remy. Kau gila ke?” selamba aku menyampuk.
Terus acting malu-malu kucing Remy terus terhenti. Terkejut melihat respons kami. Muka seriusnya kembali pulih.
“Apsal pulak? Bukan aku nak couple pun dengan Abang Aizriel ni.”
“Dah..dah..korang ini mengarut tau! Layan korang ini sampai habis pun tak kan habis.” Abang Saiful menghabiskan sisa-sisa ketawanya. Aizriel Danish hanya ketawa senang. Bahagianya tengok dia ketawa.
“Dahlah kau, Remy. Buang tabiat betul. Saya Junaidi Hassan” Junaidi Hassan memperkenalkan dirinya. Jalinan persabahatan terjalin.
“Saya Dasuki Hilmi. Abang kembar kepada mamat yang tak berapa nak betul ini” salam Dasuki Hilmi disambut mesra. Adiknya di sebelah disiku kasar.
“Apa pulak abang ini? Saya waras and normal lagilah.”
“Hmm..iyalah itu. Kewarasan kau abang dah tengok kejap tadi.”
Darimi Irfan menjuihkan mulutnya. Protes.
“Saya Farah Amira.” Dia selamba melambaikan tangannya. Tak kan nak salam kot. Haram.
“Saya pulak Siti tapi bukan Siti Nurhaliza la.” Sampuk Siti Najwa Batrisya.
“Hek eleh…loyar buruk pulak dia.” Junaidi Hassan mengusik temannya. Siti Najwa Batrisya mencebik Junid geram.
“Saya si comel Siti Najwa Batrisya.” Dia selamba membuat ‘peace’ tanda kedamaian sejagat. Comel sangatlah itu. Aku menjungkitkan kening melihat telatah kawanku itu. Aku LAGI comel. Huahaha…aura jelous melekat pada diri. Astaghfirullahalazim..istighfar Ainaa..istighfar! Aku malas nak ambik penduli diorang semua lalu aku makan nasi lemak kesayanganku ini dengan tangan gebuku ini. Makan jangan tak makan! Sumbat jangan tak sumbat! Hidup untuk makan! Opsss..silap! Makan untuk hidup!!
Suasana sepi. Aku hairan. Aku mengangkat muka melihat wajah-wajah di depanku. Kenapa pulak senyap tetiba ni? Semua mata melihat wajah ayuku. Eh, malulah.
“Kau pulak tak nak introduce diri kau ke, Ainaa?” soal Junaidi Hassan. Yang lain jadi burung belatuk tak terlatih. Duk mengangguk-angguk kepala masing-masing.
Sorry. Aku tak berminat.” Aku menjawab senang. Langsung tiada riak. Mulutku aku penuhkan semula dengan nasi. Lagi best. Riak wajah ceria milik Aizriel Danish sedikit berubah. Senyumannya mati.
“Eii..sombongnya!! Geram aku tengok!” suara Farah Amira membingit.
“Entah. Mengada-ada. Orang nak berkenalan je.” Siti Najwa Batrisya menyampuk.
“Dah aku tak nak berkenalan. Biarlah.” Dengan mulut penuh aku menjawab.
Sorry la Abang Aizriel. Ainaa memang macam ini. Tak ada kesedaran sivik sikit.” Jawab Farah Amira.
“Siapa yang tak ada kesedaran sivik hah?? Aku..” Dengan mulut penuh aku membantah tapi belum sempat habis ayat aku mulut aku ditutup kasar dengan Farah Amira.
“Hehe..Abang Aizriel kalau nak kenal minah ini nama dia Ainaa Farhanah Awi. Budak perempuan yang kononnya ayu tapi sebenarnya perempuan paling brutal dan tak tahu malu kat kampus ini.” Terang Farah Amira selamba.
Bila tuan empunya nama ini dengar perkataan ‘ayu’ rasa macam nak kembang setaman tapi bila keluar perkataan ‘brutal’ dan tak tahu malu tu pulak rasa macam nak cekik-cekik minah sebelah aku ni hidup-hidup!! Apa punya ayat nak kenalkan aku dengan orang asing atau orang baru nak kenal betapa ayunya aku ini. Ceehhh..
Aizriel Danish kembali senyum. Matanya melirik kepada wajah di depannya itu.
“Saya Aizriel Danish. Selamat berkenalan.”
Mulutku yang tadi ditutup kembali bebas. Aku hanya menjeling kepadanya. Tak kuasa aku nak berkenalan dengan mamat ni. Ini Farah punya pasallah ni! Sejak bila pulak aku ni gatal nak berkenalan dengan mamat ni. Tak hingin tau tak?
“Ainaa..” suara Junaidi Hassan pula mula kedengaran. Aku mengerling kepadanya. Renungan mata naga berapi milik Junaidi Hassan kelihatan. Mak oii..bapak naga muncullah!! Aku mengerling raut wajah Abang Saiful pula. Boleh pulak dia buat selamba sambil membelek kukunya. Macamlah cantik sangat kuku jari dia? Sengaja nak provok aku! Muka mamat sebelah dia pulak macam menagih jawapan daripadaku. Nampak tenang tapi aku masih boleh mengerti sinaran matanya itu. Huh!
Aku mengeluh berat. “Iya..iyalah..Saya Ainaa Farhanah Awi. Budak baik yang polos dan innoncent kat sini. Selamat berkenalan.”
 Mata Aizriel Danish terus bersinar. Gembira menjengah ke dalam hatinya. Suara yang ditunggu-tunggu akhirnya keluar jugak. Biarpun dia tahu perempuan itu tidak ikhlas menghulurkan persahabatan namun jauh di sudut hatinya dia berterima kasih dengan sahabat-sahabat teman perempuan itu untuk berkenalan dengannya. Reaksinya diperhatikan oleh pandangan mata yang tidak senang melihatnya. Hatinya mula berprasangka.
“Jomlah. Cakap tadi ada perkara penting nak cakap dengan aku.” Ajak Saiful tiba-tiba.
“Ha’ah. Tapi bukan cakap kat sini.”
“Habis itu kau nak cakap kat mana?”
“My home. My mom always told me to bring you there. She’s missing you very much!”
“Oh really. Oh My God, I also miss her very much.”   
Perbualan mereka hanya diperhatikan kami.
“Okey, jom pergi. Mesti mama kau treat aku masakan dia yang best-best kan? Ah, bestnya”
“Amboi..semangat!”
“Eh, mesti.” Saiful segera memaut bahu rakannya itu dan mula ingin beredar. Tetapi baru beberapa langkah, Saiful berhenti. Dia berpaling.
“Oh iye Ainaa. Tadi cakap nak tanya sesuatu dengan abang, apa dia? Memandangkan kawan abang ini pun ada sekali. Manalah tahu boleh tanya empunya badan ni terus.” Ujar Saiful.
Aku terkesima. Aizriel Danish terkejut. Dia memandang Saiful dan wajahku silih berganti.
“Er..err..” aku mula tergagap-gagap.
‘Mati aku kalau Abang Saiful tahu peristiwa aku maki hamun mamat ni hari itu. Aku nak jawab apa ni?’ desis hatiku.
“Tak ada apalah abang. Lain kali iya?” dalihku.
“Cakap ajelah. Janganlah malu-malu.” Sengih Saiful penuh makna.
“Tak apa-apalah, Abang Saiful.”
“Betul ni?”
“Ha’ah.”
 “Okey. Kami gerak dulu. Bye semua.” Saiful melambai-lambaikan tangannya.
“Seronok dapat kenal kamu semua. Jumpa lagi iya. Assalamualaikum” suara Aizriel Danish terlantun. Salamnya aku jawab di dalam hati. Aku hanya mengerling dia curi-curi. Kenapa aku macam ni?
Aizriel Danish sekali lagi melihat aku. Aku tak perasan kan? Mata dia memang pandang aku kan? Cis, panahan mata prince charming ke ni? Amboi Ainaa, sejak bila pulak dia tengok kau macam gaya Romeo pulak? Teruk betullah kau ini, Ainaa!!
Dia tersenyum lagi. Aku membuang pandang. Tengok nasi lemak ni lagi bagus! Sedap! Dapat mengenyangkan perut lagi. Tengok mamat ni tak ada faedah, dapat dosa lagilah! Huhu..
‘Ainaa Farhanah Awi. Memang seorang perempuan yang menarik.’ Desis hati lelaki itu. Tanpa aku sedari lirikan mata Aizriel Danish dan reaksi aku menjadi tontonan geng aku yang lain. Ada yang tersengih-sengih macam kerang busuk. Tapi aku tak sedar pandangan seseorang yang cukup curiga dengan kami. Pandangan Dasuki Hilmi penuh dengan rasa tidak puas hati. Tanpa sedar, dia erat menggenggam tangannya di bawah meja.


No comments:

Post a Comment