Nuffnang

Monday, January 20, 2014

Bab 22 Harga Sekuntum Cinta

BAB 22
            Sebuah kereta BMW putih membelok masuk ke tempat parking kereta di kawasan UKM. Beberapa pasang mata memandang ke arah Aizriel Danish yang baru sahaja keluar dari perut kereta itu. Mereka berbisik-bisik memandangnya. Pakaiannya hari ini santai. Dia hanya mengenakan T-shirt putih dan berjaket hitam. Di tambah dengan seluar jeansnya makin melengkapkan imejnya yang segak bergaya. Rambutnya yang disikat tengah menampakkan juntaian anak rambut di dahinya. Sekali imbas macam gaya artis korea aje gamaknya! Smart gila kot!
            Aizriel Danish berjalan. Matanya melilau-lilau mencari kelibat orang yang dikenalinya. Sedang dia mencari-cari, dia melihat seraut wajah yang mampu membuatkan jantungnya berdegup kecang. Gadis itu berlari-lari dengan helaian kertas di tangannya. Habis berterbangan helaian kertas itu ke tanah. Gadis itu makin kalut.
“Lari lagi? Macam mana orang tak panggil budak-budak kalau setiap kali nampak aje dia ini mesti berlari” perlahan suaranya berkata.
Matanya masih melihat wajah itu. Dia jadi terhibur dengan keletah gadis manis itu.
Gadis itu duduk tercongok mengutip kertas yang jatuh berterbangan itu. Tangannya cepat-cepat mengutipnya. Aizriel Danish tidak dapat mengawal dirinya daripada terus membiarkan gadis itu terbongkok sendirian. Terus dia mendekati gadis itu. Namun, belum sempat dia menolong, gadis itu sudah selesai mengutip kertas-kertas itu.
Gadis itu bangun lalu menyambung lariannya lagi. Ingatkan nak berjalan aje tapi boleh dia sambung berlari lagi! Gadis ini nampak macam relaks dengan kehidupannya. Sesuka hati nak buat apa pun tanpa menghiraukan pandangan orang lain padanya.
“Beri laluan! Beri laluan!!” jerit perempuan itu lagi. Pelajar-pelajar yang berjalan di depan dan bertentangan dengannya cepat-cepat mengelak daripada berlanggaran.
Aizriel Danish tersenyum lagi. Dia menggeleng lemah melihat gelagat gadis itu.
Tiba-tiba, gadis itu berlanggar dengan satu susuk tubuh. Tubuhnya yang kurus itu jatuh ke lantai. Aizriel Danish terkejut.
Gadis yang berlanggaran dengannya itu terus memaki hamunnya. Mula-mula, gadis itu meminta maaf dengan baik tapi gadis di depannya terus mengherdik dengan garang. Aizriel Danish malas untuk masuk campur. Dia hanya berniat untuk melihatnya sahaja. Sengaja dia buat begitu untuk melihat reaksi yang bakal dilakukan oleh gadis yang mula disukainya dalam diam kini.
“Kau ni buta ke apa? Kau tak nampak ke aku kat depan ni?” herdik gadis itu. Pakaiannya yang seksi itu makin membuatkan gadis di depannya meluat.
“Hek eleh..kau ni. Mengada-ngada betul! Aku kan dah mintak maaf elok-elok.” Jawabku tenang. Tapi masih bernada sinis. Aku bangun lalu menggosok-gosok punggungku yang kotor itu. Helaian kertas tadi aku masukkan ke dalam beg sandangku.
“Maaf je tak cukuplah, minah oii..” jawab gadis itu pula.
Aku hanya menjeling geram minah depan ni. Siapa lagi kalau bukan si kucing parsi Zara Elina. Minah yang paling sombong dengan kaum sejenis tapi cukup gedik di depan kaum yang berlainan. Alah, korang paham-paham jelah! Depan lelaki bukan main menggesel macam kucing! Itu sebab aku namakan dia ni ‘si kucing parsi’.
Lepas peristiwa aku simbah ‘air mandian’ ikan kat dia terus hubungan kami makin teruk daripada biasa! Alah, macamlah hubungan aku dengan minah ni baik sangat selama ini. Perang Dunia ke-2 pun boleh kalah kalau nak bandingkan dengan situasi kami ini. Tak hargai langsung pertolongan aku yang hantar dia balik semula ke rumah dia hari itu! Apa punya ‘musuh’lah macam ini! Paling tak pun jemputlah aku minum air kat rumah dia ke apa. Air kosong pun aku terima ini tau? Aku ni bukanlah materialistik sangat sampai nak mintak air yang warna-warni. Itu sebab air putih pun aku rembat! Maksudnya, air yang tak ada warna pun aku telan kalau dia sudi tunjukkan penghargaannya pada aku yang terpaksa tahan bau busuk minah ni kat belakang aku masa minah ini naik motor aku. Dahlah busuk macam tong sampah!! Mencabar kesabaran muslimah aku aje! Tapi mimpi ajelah kalau Zara Elina layan aku baik-baik macam itu. Siapa tak kenal minah ego ini!!
“Habis itu, kau nak aku buat apa?” soalku malas.
“Aku nak kau gantikan balik baju aku ini. Kau dah basahkan baju aku dengan air ini” Zara Elina menunjukkan kesan bajunya yang terkena ais blended strawberry miliknya.
Inilah seorang lagi klon si sengal Fendy!! Perangai tak beza langsung! Entah-entah diorang ini adik beradik kot! Sepupu sepapat jugak ke macam mana? Aku rasa diorang ini ada bau bacan la! Aku pun hairan. Agaknya, semua perangai anak Datuk ini macam ini kot. Tapi aku cucu datuk aku kat kampung tak ada pun sombong macam minah kerek dan si sengal itu. Walaupun, aku bukan anak ‘Datuk’ tapi aku pun ada kaitan ‘Datuk’ jugak! Cucu datuk! Baik dan sopan-santun lagi aku ni! Semua orang sayang aku. Well, budak baik mestilah semua orang sayang and suka kat aku!! Tak ada pun perangai buruk macam minah ni! Dahlah baju adik siapalah minah ini kebas! Kalau badan itu besar buatlah cara orang badan besar. Pakailah baju besar-besar. Ini nak pakai jugak baju adik. Kesian adik itu tak ada baju sebab kakak ni dah kebas baju dia. Huhu..
“Apa hal pulak aku kena ganti baju kau yang tak berjenis ini?”
“Aku tak kira. Kau kena ganti jugak.”
“Tak nak. Ais blended itu bukan aku punya pun.”
“Woi..kau yang tumpahkan air aku ni! Jadi kau kena gantikan baju jugak!” Zara Elina menjerit kuat. Dia siap menghentak-hentakkan kakinya lagi.
Hek eleh dia ni! Buat gedik pulak! Menyampah aku!
“Hmm..sorry lah aku tak ada masa nak layan perangai gedik kau ni. Jangan nak tunjuk perangai kau itu kat aku. Aku betul-betul dah lambat nak pergi kelas ni. Adioss!” aku melambai-lambaikan tanganku sambil membuka langkah seribu. Sempat aku mengenyitkan mataku dan memberikan flying kiss kepada minah itu. Apa lagi? Lariii!!
“Ainaa..kau jangan lari! Aku nak kau bertanggungjawab jugak!” Zara Elina berlari lalu memegang erat tanganku.
‘Macam mana dia boleh kejar aku ni?’ Bisik hatiku. Aku terkejut.
Zara Elina seperti dapat membaca fikiranku.
“Kau jangan ingat aku tak dapat kejar kau, iya? Aku jaguh lari pecut tau tak?” dia tersenyum sinis.
Aku terlopong. Aizriel Danish yang memerhatikan dari jauh juga sedikit terpaku melihat gelagat dua gadis itu.
Memang aku terkejut tapi tak lama. Aku juga menghadiahkan sengihan sinis. Jangan pandang rendah pada aku! Ini Ainaa Farhanah Awi! Aku memusingkan tanganku ke belakang. Tubuhku juga berpaling mengadapnya. Kini, tangan kami berdua tersimpul. Zara Elina menjerit kesakitan. Aku ketawa kecil lalu memijak kakinya lalu menenyeh macam abu rokok pada kakinya yang berkasut tinggi tiga inci itu. Aku terkejut. Huisshh..minah ini kejar aku dengan kasut tinggi rupanya! Usai itu, pautan tangannya padaku terlepas. Dia memegang kakinya yang sakit. Tangannya dan kakinya mula berasa sengal. Aku berlari laju meninggalkannya.
“Babai kucing parsi!!” aku berlari sambil ketawa.
“Ciss..tak guna Ainaa. Siap kau lepas ini!! Aku kerjakan kau cukup-cukup!!”
Aizriel Danish terkedu. Matanya tidak lepas memandang gerak langkah gadis yang sudah berlari meninggalkannya. Mulutnya terlopong! Gerakan tadi itu…dia..
“Ainaa Farhanah..kau memang seorang gadis yang menarik.” Akhirnya Aizriel Danish tersenyum kecil. Terus tanggannya menyeluk handphone di dalam poket seluarnya. Nombor orang rapatnya didial.
“Assalamualaikum, Abang As. Ayie ni. Ayie nak mintak tolong sikit boleh?”

Jawapan ‘ya’ sebelah sana menguntumkan senyuman Aizriel Danish yang semakin mekar.  

No comments:

Post a Comment