Nuffnang

Tuesday, January 14, 2014

Bab 14 Harga Sekuntum Cinta

BAB 14
            “Assalamualaikum.” Satu suara kedengaran di belakangku. Serentak itu kepalaku berpaling melihat siapa empunya suara itu.
            “Walaikumusalam. Eh, Abang Saiful. Lama tak jumpa dengan abang. Abang sihat?” soalku drastik. Teruja melihat kelibat senior yang aku hormati setelah sekian lama. Senyuman aku makin mekar di wajah.
Ini boleh buat gua ‘chair’ giler ini tengok senyuman dia!
Alah, siapa tak kenal dengan mamat ini! Muhammad Saiful Ikram Bin Mahusin. Senior yang paling ampuh kat UKM ini. Dialah satu-satunya senior lelaki yang paling sporting dengan aku. Pelajar genius yang mampu mengubah nasib students kat sini. Semua pensyarah, staf, pelajar lelaki ke perempuan semua respect kat dia ini. Lelaki peramah ini memang disenangi ramai sebab dia pandai berkomunikasi dengan semua orang. Bukan sahaja orang tua atau muda tapi sebaya dia pun boleh kamcing giler dengan dia. Akhlak dia memang terbaik, agama dia pun lagilah mantap tapi disebabkan dia ini jenis gila-gila jugak macam aku jadi tak hairanlah kalau ada orang gelar dia ni sebagai ‘ustaz rock’. Hehe..
            “Alhamdulillah. Abang okey je. Adik abang yang manis ini, sihat?” Saiful mula menggayat.
Mendengar sahaja ayat ‘manis’ dituturkan oleh Abang Saiful ini terus aku semakin ‘kembang’. Siapa tak suka kena puji dengan senior hebat macam Abang Saiful ini.
“Ishh..Abang Saiful ni sengajalah tu nak mengusik orang.” Ujarku malu-malu kucing. Kucing pun boleh kalah dengan aku kalau dia tengok aku yang tersipu-sipu ini. Ewahh.. Okey, Ainaa..relaks!! Gediks is not allowed!!
 Abang Saiful hanya tersenyum.
“Betullah, Abang Saiful tak tipu. Memang Ainaa Farhanah kan famous dengan kecantikan semulajadi”
“Eleh sengaja nak ambik hati oranglah tu. Orang tak hairanlah dengan pujian orang lelaki ni. Orang lelaki semuanya sama sahaja. Kaki bodek.” Aku menjuihkan bibirku. Sengaja.
“Pulak dah. Abang Saiful bukan lelaki macam Ainaa cakap tu, tau? Abang Saiful budak baik.” Dia menepuk-nepuk dadanya.
“Hmm..boleh percaya ke ni?” aku menjungkitkan keningku sedikit.
“Tak percaya sudah.”
Mula-mula aku hanya merenung tanda ingin menguji tahap kejujurannnya. Abang Saiful pula sengaja mengangkat keningnya sedikit. Aku merenung musykil lagi namun itu semua tak lama sebab tiba-tiba ketawa kami berdua pecah kerana tak dapat menahan rasa lucu di hati masing-masing.
“Abang Saiful dari mana ni? Tak ada kuliah dah ke hari ni?”
“Hehe..tak ada dah. Abang ini pun baru sudah kuliah. Ingat nak lepak-lepak kat sana sekejap belum balik rumah”
“Ohh.. Abang Saiful macam mana sekarang? Sambung master sekarang ini best tak?”
“Hmm. Macam biasalah. Letih sikitlah. Iyalah bukan apa. Ainaa kan tau abang sambung belajar pun, buat kerja sambilan sekali. 2 in 1. Itu yang letih sikit”
“Oh, abang masih kerja jual burger lagi ke? Dah lama Ainaa tak singgah kat tempat abang jual burger tu”
“Ha’ah. Abang masih kerja kat situ lagi. Biasalah nak cari makan, nak tampung perbelanjaan pelajaran lagi, keluarga lagi. Kalau nak harapkan biasiswa aje memang tak cukup.”
Aku hanya mengangguk perlahan. Mengakui apa yang dikatakan Abang Saiful. Walaupun Abang Saiful ini seorang yang bijak dan ditaja biasiswa sepenuhnya namun, itu semua masih belum cukup untuk menampung keluarganya yang miskin. Hebatnya, Abang Saiful ini. Sekalipun dia seorang yang bijak dan memegang jawatan Ketua MPP di universiti ini namun, tanggungjawabnya sebagai seorang anak sulung masih tidak dilupakan. Ini yang membuatkan aku makin respect padanya.
“Abang, jangan cepat putus asa tau! Kena selalu usaha dan doa kat Allah moga Allah permudahkan kerja abang. Insya Allah, kalau abang ikhlas buat kerja apa pun pasti Allah akan tolong” aku bersungguh-sungguh memberi nasihat kepada Abang Saiful.
Abang Saiful hanya tersengih memandang riakku yang bersemangat.
“Pandainya ustazah ni. Insya Allah, abang akan ikut nasihat Ustazah Ainaa.”
“Hmm..sindirlah tu. Orang cakap betul-betul ini”
“Orang tahu. Alah, nak bergurau sikit tak boleh.”
“Tak boleh.”
“Hihi..malas nak layan dia tu. Awak macam mana belajar?” kini aku pula ditanya.
“Alhamdulillah okey. Hihi..”
“Mana tak okeynya. Tadi orang nampak dia duk merayu macam apa mintak markah kat Puan Halimah tadi.” 
“Eh, abang nampak?? Alamak malunya!”
“Nak malukan apa. Kalau benda tu baik untuk Ainaa tak payah nak malu-malu”
“Hehe..yes! Abang Saiful support jugak orang”
“Haha..abang pun pernah buat macam tu jugak, Ainaa. Tapi abang tak adalah melutut kat depan orang ramai. Abang pun malu jugak. Awak tu pulak lain daripada yang lain. Orang tak buat, awak yang buat.” Sampuk Abang Saiful lagi.
Aduiihh..terkena batang hidung sendiri!
“Hehe..ini kan Ainaa Farhanah Awi.” Cover! Control malu depan senior.
“Haa..berlagak lagi. Tak baik tau?”
“Oppss..sorry!
“Hmm..Ainaa, Ainaa”
“Oh ye, Ainaa join tak usrah petang ni?”
“Usrah? Usrah dengan siapa?”
“Ishh..budak ni. Lupalah tu. Usrah dengan Ustaz Maliki. Tak ingat dah ke?”
“Oh yelah..lupa pulak. Nasib baik orang free. Insya Allah, nanti orang pergi.”
“Hmm..pergi tau jangan tak pergi.”
“Abang Saiful handle usrah tu ke?” Aku mula menyoal.
“Insya Allah, abang join. Jangan lupa ajak kawan-kawan yang lain. Oh, lupa nak tanya. Mana kawan awak yang lain?”
“Diorang semua ada kuliah petang ini. Ainaa sorang je yang free.”
“Amboi, tak kan dia aje yang free memanjang.” Sindir Abang Saiful lagi.
 “Tak adalah free memanjang. Petang nanti sikit ada latihan taekwondo. Nak panaskan badan pulak.” Ujar aku tenang.
Tak sabar rasanya nak berlatih. Dah lama tak keluarkan peluh ini. Huhu..petang berlatih, malam ini pulak tadah ilmu. Bestnya!! Terima kasih ya Allah. Moga plan aku petang ini menjadi.
“Ohh..latihan taekwondo iya? Maaflah, abang ada hal petang ini. Mungkin abang tak pergi kot petang ini. Abang pergi hari lain iya. Selamat berlatih nanti.” Abang Saiful tersenyum lagi.
Aku hanya mengangguk faham. Aku tahu Abang Saiful ini pun pelatih taekwondo. Mana taknya, dia kan Presiden Kelab Taekwondo aku itu jugak. Hihihi.. Abang Saiful kan selalu sibuk, aku faham kalau dia tak dapat datang petang ini tapi skill dan ilmu taekwondo dia memang tak boleh kalah dengan orang lain lagi. Power gila!!
“Okeylah. Abang nak jumpa pensyarah ni. Lupa pulak ada hal nak kena settle. Jangan lupa datang malam ni. Ajak kawan ramai sikit datang ke majlis ilmu ini. Barulah meriah kita nak pergi taman-taman syurga ini” ajak  Abang Saiful sekali lagi.
“Insya Allah, bos. Saya sedia berkhidmat. Hehe..Abang Saiful jangan lupa kirim salam kat mak abang, iya? Cakap kat dia, Ainaa yang comel rindu giler masakan kampung dia.”
“Aikk..rindu masakan dia? Bukan rindu kat dia? Kamu ini Ainaa memanglah”
“Eh..silap, silap. Rindu kat dia and masakan dia”
“Hmm..iyalah. kamu tu jangan banyak main sangat. Belajar betul-betul.”
“Haitt!!” Aku menjawab dalam bahasa Jepun serentak dengan tangan kananku yang memberi hormat kepadanya.
“Nakal!” Abang Saiful menggeleng perlahan. Akhirnya, senyuman mambunuhnya terukir dibibir.
“Okeylah. Abang pergi dulu. Assalamualaikum.”
“Walaikumusalam, bos besar! Tata..” aku semangat melambaikan tanganku.
Abang Saiful membalas lambaian itu sambil tersenyum. Sekelompok pelajar perempuan hanya mendengus geram melihat gelagat aku dan Abang Saiful yang mesra. Usai dia berjalan beberapa langkah terus ada yang menyapanya. Beberapa orang lelaki menegur senior aku itu dan berpelukan mesra. Mungkin ini hasil didikan ukhuwah yang Abang Saiful cuba praktikkan di kalangan pelajar. Bila berjumpa salam perlu dituturkan dan saling berpelukan mesra sama macam yang diamalkan oleh Rasulullah s.a.w.

Aku hanya tersenyum melihat keletah mereka. Akhirnya, aku berpaling dan mengorak langkah dengan hati yang lapang dan gembira. 

No comments:

Post a Comment