Nuffnang

Tuesday, January 28, 2014

Bab 28 Harga Sekuntum Cinta

BAB 28
Encik Awi hanya membaca surat khabar sambil menghirup kopi yang dihidangkan oleh isterinya, Puan Rokiah. Dia sedikit teruja mendengar cerita isterinya hari ini. Berita mengenai kehadiran pemuda yang datang ke rumah mereka semalam. Semangat yang dimiliki oleh pemuda itu menarik minat Encik Awi untuk mendengar dengan lebih lanjut cerita daripada mulut isterinya itu. Puan Rokiah pula bersemangat menceritakan peristiwa semalam kepada suaminya. Semua sekali. Langsung tidak tertinggal apa-apa pun. Daripada cerita Puan Rokiah itu nampak sangat dia tertarik dengan perilaku pemuda itu.
“Habis itu awak tak ajak dia masuk rumah kita?” soal Encik Awi setelah mendengar keseluruhan cerita isterinya yang bersungguh-sungguh itu.
“Ishh..abang ni, takkan saya nak ajak dia masuk rumah kita masa abang tak ada. Nanti jadi firnah pulak. Tambah pulak anak-anak kita semua tak ada dalam rumah waktu itu. Semuanya keluar.” Tambah Puan Rokiah sambil menuangkan kopi ke dalam cawan suaminya yang telah habis diminum.
Encik Awi hanya tersenyum. Dia faham maksud isterinya itu. Dia percaya isterinya sangat menjaga air muka dia sebagai suami semasa dia tiada di rumah. Sebab itulah dia sangat mempercayai isterinya walaupun usia rumah tangga mereka berpuluh-puluh tahun. Kepercayaan itu sangat penting dalam membina rumah tangga dan kepercayaan itu mestilah dipupuk dalam diri suami dan isteri dan semua itu biarlah disandarkan kepada Allah dan Rasul. Bersesuaian dengan ajaran Islam dan bukan bersandarkan rasa cinta dan kasih sesama pasangan sahaja.
“Manalah tahu awak ajak dia masuk rumah ini.” sampuk Encik Awi mengusik.
“Abang ini, macam saya ni tak tahu adat pulak. Tapi kalau saya ajak pun mungkin dia tak kan masuk jugak rumah kita ini sebab dia itu tanya dulu abang ada ke tak kat rumah kita ni masa tu. Bila saya cakap abang tak ada waktu itu terus dia mintak izin untuk balik dulu. Dia cakap nak datang semula bila abang ada.” ucap Puan Rokiah. Dia mengambil tempat di sebelah suaminya pula.
“Ye ke? Hmm..maknanya dia tahulah hukum itu. Itu sebab dia tak masuk terus.”
“Hmm..Yah rasalah abang, budak tu memang baguslah. Dahlah handsome..kalau tak ingat kat abang memang saya cairlah abang tengok budak itu. Hehe”
“Amboi, awak ni Yah. Lebih-lebih pulak.”
“Tak adalah abang. Gurau jelah.”
“Hmm, yelah itu.”
Encik Awi mengambil karipap buatan isterinya di atas meja lalu disuapkan ke dalam mulutnya dengan ucapan bismillah.
“Dia tak cakap ke urusan apa dia nak jumpa kita sekeluarga?” soal Encik Awi. Itulah persoalan yang dia fikirkan dari tadi.
“Tak adalah pulak abang. Sebab bila saya tanya, dia cakap nak cakap sekali bila abang ada. Nak cakap urusan penting itu saya tak tahu pulak.”
“Kenapa awak cakap macam itu?”
“Iyalah, saya tengok dari rupa dia macam ada hal penting tapi bila saya tanya, dia tak cakap pulak. Tapi budak itu asyik senyum je.”
Encik Awi hanya diam. Dia tidak membalas apa-apa komen isterinya.
“Tapi abang, yang paling saya hairan acik tak pernah cerita pun dia ada kenalan lelaki selain si Remy, Junid dan Hilmi. Seingat saya kawan lelaki dia cuma tiga orang itu aje. Seorang lagi abang angkat kesayangan dia itu. Apa nama dia iya, lupa pulak saya.” Bersungguh Puan Rokiah cuba mengingat nama abang angkat anaknya.
“Saiful ke maksud awak?” Encik Awi ketawa kecil melihat kesungguhan isterinya yang cuba mengingati nama lelaki itu.
“Ha’ah. Betullah itu.”
“Awak ni. Takkan lupa dah? Cepatnya awak nyanyuk” hentam Encik Awi mengusik.
“Abang ni. Nak usik sayalah itu.”
“Aikk, takkan usik pun tak boleh?” sengih Encik Awi lagi. Suka dia melihat wajah isterinya yang muncung sedepa itu.
“Bukanlah tak boleh tapi abang itu macam ingat saya ni tua sangat je.”
“Kita ni memang dah tua pun, Yah. Nanti awak tu nak dapat menantu lagi.” Sampuk Encik Awi lagi.
Puan Rokiah hanya ketawa. Dia tahu umurnya makin meningkat tapi dia masih lagi fikir yang dia ni orang muda. Berapa umurnya itu? Biarlah rahsia..Hehe.. Akhirnya mereka berdua ketawa serentak.
“Awak tak tanya acik itu pasal lelaki semalam?” soal si suami.
“Alamak abang saya lupa nak call acik malam tadi. Sebab semalam pun acik ada jugak call tanya khabar kita semua tapi lepas daripada call itu barulah lelaki itu datang.” Terang Puan Rokiah.
“Apa nama budak itu? Dia tak perkenalkan nama dia ke?”
“Hehe..lupa pulak saya nak cakap awal-awal. Dari tadi asyik sebut ‘lelaki’ je kat dia. Ada. Dia ada cakap nama dia. Aizriel Danish Bin Kamarul. Abang kenal ke?”
“Aikk..nama budak itu awak ingatlah pulak?! Tadi nama si Saiful itu bukan main susah awak nak ingat.”
“Hihi..budak hensem kan abang. Mestilah cepat aje nak ingatnya.” Tokok Puan Rokiah selamba. Dia tersengih sumbing.
Encik Awi hanya mengangkat kening mendengar pengakuan isterinya. No komen!
“Macam mana? Abang kenal ke budak itu?” soal si isteri tidak sabar.
“Tak pernah pulak saya dengar nama itu. Tapi kalau nama si ayah dia, Kamarul itu macam pernah aje.” jawab Encik Awi sambil memegang dagunya. Berfikir.
 “Hah, siapa abang?”
  “Macam nama pengusaha terkenal kat Malaysia ni tapi takkanlah anak dia yang nak datang jumpa kita. Kebetulan aje kot” ujar Encik Awi lagi. Dia malas nak ambik pusing nama itu.
“Tapi abang, saya nampak daripada gaya budak itu macam orang berada je, bang. Boleh jadi dia anak pengusaha terkenal itu.”
“Awak ni..tak payahlah nak beranganlah. Awak tahu tak yang Kamarul itu ada pangkat datuk lagi. Businessman yang berjaya kat Malaysia ni. Dia ada bisnes macam-macam kat negara kita ni. Tambah lagi dengan cawangan yang dah berapa banyak kat luar negara sana itu.”
“Hmm..mungkin nama ayah dia itu kebetulan sahaja aje kot abang. Macam yang abang cakap tadi”
Mereka berdua diam sejenak. Sambil berfikiran jauh. Macam-macam yang difikirkannya.
“Dahlah. Daripada duk termenung fikir yang bukan-bukan baik saya ke pasar. Awak nak pesan beli apa tadi? Ikan dengan sayur kan?” Encik Awi mula bangun dari duduknya. Dia mengorak langkah untuk bersiap ke pasar.
“Eh abang, takkan abang nak tinggal saya sorang-sorang lagi macam semalam kot?”
“Awak takut ke? Macam tak biasalah pulak. Bukan ke selama ini awak okey aje tinggal sorang-sorang?”
“Bukanlah macam itu maksud saya. Manalah tahu kot budak itu datang lagi rumah kita macam semalam. Nanti abang tak ada, kesian pulak dia.”
“Tak apa. Kalau dia bersungguh nak jumpa saya dia tunggu jelah. Ada jodoh jumpalah kita. Kalau tak ada, nak buat macam mana. Tak kan kita pulak kena tunggu dia macam anak raja? Awak ni macam-macamlah.”
“Hmm..yelah. Saya faham. Saya cakap aje tadi itu.”
“Okeylah. Saya pergi dulu. Assalamualaikum.”

“Walaikumusalam.”

No comments:

Post a Comment