Nuffnang

Wednesday, January 15, 2014

Bab 18 Harga Sekuntum Cinta

BAB 18
            Aizriel Danish menolak troli di pasaraya Giant perlahan. Matanya melilau-lilau mencari barang yang dicari di rak hadapannya. Tangannya membelek-belek kotak biskut di tangannya. Mulutnya sedikit terjuih kerana berfikir.
“Betul ke yang ni Kak Iqa nak? Hmm..ambik ajelah.”
Aizriel Danish berjalan lagi ke depan. Matanya tidak perasan akan sepasang mata yang memerhatikannya dengan penuh teliti dari jauh. Mata itu tidak lepas dari memandangnya. Rasa tidak percaya masih hadir dalam dirinya hingga dia rasa itu satu mimpi. Akhirnya, dia hilang di sebalik kelompok orang ramai yang ingin membeli keperluan masing-masing.
Aizriel Danish makin ralit memandang persekitarannya. Dia seronok memerhatikan perubahan yang berlaku di sekelilingnya. Banyak perubahan yang berlaku di sini ketika dia masih berada di Jerman selama tiga tahun. Tadi, ketika dia memandu pun banyak jalan dan bangunan baru telah ditubuhkan. Hampir-hampir dia tersesat tadi tapi nasib baik di cepat pick up dengan situasi barunya.
Matanya makin liar memandang senarai barang yang diperlukannya lagi. Tanpa dia sedari dia telah pun melanggar troli pengunjung yang lain. Aizriel Danish terkejut. Pengunjung itu juga terkejut. Kata-kata maaf daripada mereka berdua kedengaran. Masing-masing memohon maaf atas kecuaian masing-masing. Seterusnya, mata mereka saling terpaut. Kata-kata maaf yang keluar dari mulut mereka berdua terhenti tiba-tiba. Terkejut. Iya, itulah apa yang dirasakan mereka berdua kini. Akhirnya, terukir senyuman manis di wajah masing-masing.
“Betul ke depan mata aku ni, Aizriel Danish anak Dato’ Kamarul?” suara garau lelaki itu kedengaran. Penuh dengan persoalan dan sindiran.
“Kau ni memang tak berubah dari dululah, Sai. Pantang jumpa aku mesti kau selalu nak kenakan aku kan?” kata-kata Aizriel Danish diikuti dengan tumbukan mesra di bahu lelaki itu. Mereka berdua saling bersalaman dan berpelukan. Ukhuwah persahabatan antara mereka sudah lama terjalin sejak dari sekolah menegah lagi.  
Twin michevious! Itulah gelaran mereka dahulu. Sama-sama bijak, kacak, baik hati dan peramah. Bakat mereka masing-masing telah menjadikan mereka berdua gilaan ramai para gadis dan disegani oleh semua orang. Dahulunya, Aizriel Danish memegang jawatan sebagai ketua pelajar dan sahabatnya pula memegang jawatan sebagai ketua pengawas. Seorang pakar dalam judo dan seorang lagi pakar dalam taekwondo. Sai juara debat peringkat negeri di sekolah dulu manakala Aizriel Danish digelar Prince of Chess peringkat kebangsaan. Masing-masing tidak kalah dengan kredibiliti dan personaliti yang tersendiri. Malah, banyak lagi sumbangan mereka berdua ketika sekolah dulu mampu mengharumkan nama baik sekolah mereka dan menjadi kebanggaan ramai.
“Hahaha..bukan apa. Aku tengok kau dari tadi. Aku ingatkan aku ni silap orang. Nak tegur tak berani kot anak teruna mana aku tegur nanti. Itu sebab aku perhati aje kau dari jauh. Kau macam mana sekarang, sihat? Amboi, aku tengok kau sekarang bukan main lagi ya? Makin handsome giler kau sekarang! Ini mesti dah ada awek.”
“Banyaklah kau punya awek. Aku solo lagilah, Sai. Aku sihat aje. Kau macam mana? Family kau semua sihat?”
“Alhamdulillah, aku sihat. Family aku pun Alhamdulillah semua sihat. Cuma biasalah mak aku itu dah tua sakit-sakit macam itulah.  Eh, sejak bila kau balik Malaysia ni? Sampai hati kau iya, langsung tak call aku ke apa.”
“Sorrylah, Sai. Aku lupa nak bagi tau kau. Aku dah sampai Malaysia minggu lepas. Hehe..”
“Hmm, tulah kau. Kalau kau beritahu aku ni boleh jugak aku jemput kau kat airport.”
“Maaflah. Haa..Kau buat apa sekarang?”
“Aku? Aku tengah buat master sekarang. Itu yang makin sibuk akhir-akhir ni. Belajar lagi, kena handle program lagi, assignment lagi, kerja part time lagi. Hidup aku selalu sibuk.”
“Program? Kau handle program apa? Ini mesti kau pegang jawatan tinggi ni. Cuba cerita sikit kat aku.”
“Ishh..tak adalah. Mana ada tinggi. Aku tak macam kau itu. Tinggal kat luar negara pun kau tetap jadi orang penting kat sana. Dari sejak sekolah lagi aku tau kau lagi hebat dari aku.”
“Kau ni merepek ke apa? Aku suruh cakap pasal kau, kau cakap pasal aku pulak. Ceritalah. Kau handle program apa? Aku pun nak join jugak program yang kau handle.” Ujar Aizriel Danish bersemangat. Dia menepuk perlahan bahu teman rapatnya itu.
“Ishh..kau ni. Nak kenakan akulah tu.”
“Mana ada aku berniat jahat kat kau nak kenakan kawan sendiri. Aku betul-betul nak tau ni. Ikhlas dari lubuk hati aku yang terpendam.”
“Aishh..sejak bila kau jadi mamat sastera ni?”
“Banyaklah kau.”
Mereka ketawa serentak.
“Aku handle program Pemikiran Strategik Mahasiswa tapi aku ada masalah sikitlah. Program dah hari Khamis ni tapi panel tak cukup lagi. Aku kena cari panel baru untuk program itu. Tiba-tiba, panel lama kitorang ada emergency kes tak dapat hadir dalam forum itu. Itu sebab aku tengah mati kutu sekarang ini nak kena cari orang. Hmm…” luah lelaki itu.
“Oh macam itu ke? Habis, tajuk forum kau itu lebih tertumpu pada apa?”
“Lebih kepada cara pemikiran mahasiswa untuk jadi seorang graduan yang berjaya. Pemikiran yang bukan hanya tertumpu pada kos yang diambil oleh mahasiswa tapi pemikiran yang lebih luas, terbuka dan segar dengan kehidupan sekarang. Biar mereka peka dengan keadaan sekeliling dan berfikiran secara saintifik ataupun logik dalam sesetengah situasi”
“Oh..maknanya kau nak gabungkan skop pemikiran pelbagai aspeklah ni macam psikologi, sosial, ekonomi, agama dan budaya. Tapi cara kau cakap ini kau macam nak relate kan jugak elemen sains, matematik dan physics dalam pemikiran students. Macam itu?” Aizriel Danish menggaru dagunya yang tidak gatal.
“Hmm, lebih kurang macam itulah. Eh, mana kau tahu ini? Aku tak terang detail pun kat kau. Kau..” Temannya itu hanya memandang wajahnya. Persoalan mulai timbul.
Aizriel Danish tersenyum penuh makna. Kening kirinya terangkat sedikit. Sahabatnya membalas senyuman itu. Masing-masing tersenyum dengan maksud tersirat tersendiri. Akhirnya, mereka ketawa bersama-sama.

                           *                                  *                                  *
“AINAA!!! Kau kat mana ni?! Kau tahu tak Puan Halimah dah berguni-guni membebel kat aku kau tak datang-datang lagi!! Kau ingat sekarang ini pukul berapa, hah?! Kau jadi sleeping beauty lagi ke?!” suara terpekik, terlolong milik Farah Amira boleh buat tahi telinga aku cair dalam beberapa saat aje. Aku memandang lesu ke arah handphone Sony Ericsson W580i kesayanganku. Dengar sahaja suara nenek kebayan moden ini dah buat mood aku di pagi yang indah dan ceria ini bertukar jadi kelam dan huru-hara.
Minah ini tak reti bagi salam ke apa? Dahlah aku tak sempat pun nak cakap helo ke, hai ke, babai ke. Ini main terjah aje menjerit macam nenek kebayan kena rasuk hantu Jepun! Tak tahu ke pelajaran asas kalau call orang ke apa bagi salam. Ishh..teruk betul moral minah ini!! Kawan siapalah ini?!
“Ainaa!! Kau dengar tak aku cakap ini?!” jerit Farah Amira lagi. Nyaring dan lantang, beb! Ini kalau masuk pertandingan suara opera ini boleh menang kawan aku sorang ini!
“Ainaa!!!” aku menjarakkan sedikit handphone aku itu dari telinga.
“Kau ni tak ada kerja lain ke selain menjerit? Kenapa nak kena jerit jugak? Kau tak sakit tekak ke apa? Telinga aku ini boleh hangus tau dengar kau menjerit.” Aku mula bersuara.
“Haa..ada pun kau iya? Aku ingat kau jadi sleeping beauty lagi” perli Farah Amira.
“Tak ada maknanya aku jadi sleeping beauty. Nanti tak ada putera pun yang nak sedarkan aku ni.”
“Dah, dah. Aku tak nak dengar kau merepak yang entah apa-apa itu. Sekarang aku nak tahu kau kat mana ni?” soal temanku itu.
“Aku dalam perjalananlah ni. Dah sampai kampus dah pun. Tadi kau jugak yang suruh aku pergi beli souvenir. Ini nak marah aku macam-macam pulak.” Aku mula merungut.
“Memanglah aku suruh kau pergi beli cenderemata itu tapi kau ini pergi beli ke atau kau pergi buat cenderemata? Lama giler kot! Kau tak tahu macam mana rupa Puan Halimah mengamuk sekarang ini? Dah macam harimau tau..” bebel Farah Amira tidak henti-henti.
Kalau Puan Halimah harimau, kau pulak nenek kebayan! Sesuai sangatlah itu! Aku ketawa kecil.
 “Apa pulak yang kau gelakkan itu, Ainaa. Kau tahu tak yang VIP  dah nak datang. Cepat-cepatlah datang. Aku hairan kenapalah Puan Halimah nak kau jadi exco untuk program ini. Kau ni bukannya cekap sangat. Aku pun tak paham.” Hentam Farah Amira lagi.
“Amboi, amboi! Seronoknya kau mengutuk aku, iya? Kau ingat aku ni bengap sangat ke, hah? Kau tak tau aku ini anak murid kesayangan dia. Kau jelouslah itu.”
“Aku malas nak dengarlah kau cakap apa. Sekarang ini aku bagi kau lima minit untuk sampai ke dewan ini. Kalau kau lewat siap kau. Aku hisap darah kau sampai kering.” Arah  Farah Amira tegas. Terus dia mematikan telefonnya. Aku menjegilkan mataku pada telefonku. Seolah-olah itu adalah Farah Amira.
Apa dia ingat vampire ke dracula?! Sesuka hati nak hisap darah orang. Darah aku ini manis tau tak? Tak hingin aku nak bagi darah sunti kepunyaan kau kat kau. Huh! Ini mesti pengaruh tengok cerita Twilight dan Vampire Diaries ini. Tapi memang sesuai sangatlah si Farah Amira itu jadi nenek kebayan. Nenek kebayan moden yang suka hisap darah orang! Tak sia-sia aku bagi gelaran itu pada dia. Muahahaha..
Tanpa membuang masa, aku melajukan langkah aku. Semakin lama, semakin laju. Aku memandang jam di tangan. Masya Allah, aku betul-betul lewat ini!! Padanlah Puan Halimah dan si Farah Amira itu duk membebel dari tadi. Aisshh..kenapalah aku baru perasan lewat sangat ini? Mati aku kalau VIP dah datang!
Buat sekalian kalinya, aku malas nak jaga imej aku sebagai ‘wanita muslimah sejati’! Cewaahh..macamlah aku ini baik sangat! Tapi tak apalah kan? Aku ini boleh dalam kategori itu jugak sebab dalam proses nak jadi wanita muslimah sejati gitu! Hihi..dah, tak payah nak melawak, memang tak jadi pun lawaknya. Apa yang penting sekarang, I’m really late right now!! Hambik kau sampai keluar speaking itu kelam kabut sangat! Aku berlari laju sepantas kilat, sepantas kuda berlari, sepantas angin yang bertiup. Hmm..memang hiperbola betul perumpamaan macam itu!! Hihi…tapi nak bagi tahunya aku betul-betul lari laju. Larian pecut Ainaa Farhanah terserlah!
Senang cakap aku ‘mencemar duli’ imej aku sebagai ‘muslimah sejati’ dengan berlari ala-ala ninja. Alah, larian macam kartun Naruto gitu. Kedua belah tangan kiri dan kanan berada di belakang. Beg milikku dikalas ke belakang. Fuhh..nasib baik kat kaki lima ini tak ada orang. Kalau tak malu giler kot! Dahlah aku pakai baju jubah seluar warna purple lembut. Ayu gitu! Selendang labuh aku berkibaran kuat akibat larian aku yang kuat itu. Kuatlah sangat. Kalau dah berlari memanglah tudung itu akan bertiup ke belakang bukan ke depan. Melainkan aku berlari pelik dengan berlari ke belakang.
            Tengah syok-syok aku berlari nak feeling jadi ninja macam Naruto tiba-tiba aku dirempuh suatu tubuh yang entah dari planet mana datangnya aku sendiri pun tak tahu! Ya Allah, Masya Allah…sakitnya!! Aku langgar apa sebenarnya ini? Batu ke? Tunggul ke? Tiang ke? Entah-entah anak gajah kot! Sampai tersungkur aku ke tanah. Siap berpusing lagi itu! Mak aihh..pening sekejap kepala aku.
            Kenapalah masa genting macam ini nak berlanggar semua? Kenapa tak langgar aku masa aku jalan baik-baik? Kenapa tak langgar aku masa aku free ke? Sekarang ini, aku busy tau tak? Ingat ini cerita novel atau hikayat puteri bertemu putera ke? Nak kena berlanggar. Aku tak nak jadi watak utama cerita-cerita macam itulah. Kepalaku yang sedikit pusing kembali normal.
            “Maaf, cik. Maaf sangat-sangat. Saya betul-betul tak sengaja. Saya ingat tak ada orang tadi. Cik, tak apa-apa?” tangannya dihulurkan kepadaku.
            Aku yang sedang terduduk di lantai mendengus geram. Ini yang aku tak puas hati ini! Kalau nak mintak maaf sahaja aku tak kisah tapi kalau nak pegang-pegang ini sorry to say, okay?! Aku nak tengok sikit anak siapalah yang suka suki dia aje nak pegang anak dara orang ini. Aku cuba menoleh ke atas. Terkejut beruk aku melihatnya. Kalau beruk terkejut pun tak macam ni rasanya. Eh, mana boleh samakan wajah JELITA aku dengan beruk. Allah ciptakan manusia sebaik-baik kejadian. Kena ingat itu! Kena bersyukur! Yang aku hairannya kenapa mesti lelaki aku langgar? Kenapa tak perempuan? Kalau perempuan aku tak kisah sangat.
            “Awak ini tak tahu ke batas lelaki dan perempuan? Mana boleh pegang sesuka hati? Ustaz kat sekolah awak dulu tak ajar, ek?” aku meng‘hentam’ lumat mamat depan aku ini. Biarpun aku juga masih dalam keadaan shock!

            Tangannya yang terhulur masih kaku di depanku. Matanya bulat memandang aku. Entah apa yang ditenung aku pun tak tahu! JELITA sangat aku ni kot sampai dia tenung aku macam itu sekali. Kini, mukanya pula pucat. Mulutnya terkumat-kamit melihat aku. Alamak, aku penyebab dia nak masuk sawan ke? Ah..sudah!! 

No comments:

Post a Comment