Nuffnang

Monday, September 23, 2013

Prolog Harga Sekuntum Cinta


Prolog
   “Aku kata diam! Diamlah!! Kau pekak ke? Bodoh!!”pekik Richard sambil mengacukan pistol model Black Star tepat di kepalaku. Matanya bulat merenungku dengan tajam seperti mahu membahamku hidup-hidup.
Bergegar bahuku tersentak mendengar herdikan keras lelaki bengis itu. Serentak itu juga berjurai-jurai air mataku menitis tanpa henti umpama irama yang tiada berpenghujung. Aku cuba menahan esakanku sehingga terhinjut-hinjut bahuku lagaknya. Ya Allah betapa berdebar-debarnya jantungku saat ini bagaikan mahu pecah dengan ketakutan yang amat sangat.
Spontan tubuhku menjauhi Richard, lelaki gila yang sanggup melakukan apa sahaja tanpa kewarasan akal. Aku cuba melindungi diriku di sebalik timbunan kotak kosong yang bergelimpangan di ruang bilik yang sunyi, suram malah menyeramkan jiwaku. Tempat apa ni? Apa yang pasti aku diculik dan dibawa ke tempat yang terbiar dan jauh dari keriuhan kota.          
Richard tersenyum sinis melihat tingkah aku yang memeluk tubuh di sebalik kotak-kotak itu. Perlahan-lahan dia bangun melangkah ke arahku. Ya Allah, adakah malaikat maut datang menjemput nyawaku saat ini? Melihat rupa lelaki kejam ini pun sudah mampu menaikkan bulu romaku. Sungguh aku tak sangka lelaki yang selama ini cukup berbudi bahasa rupanya seorang yang hipokrit. Aku benci kau, Richard! Aku benci kau!!
            “Kenapa kau benci nak tengok muka aku ni Ainaa?”ucap Richard spontan. Aku terperanjat besar mendengar ungkapannya. Macam mana dia tahu apa yang aku fikir sekarang? Nafasku mula mendesah. Hatiku mula berasa berdebar-debar.
            “Kau tak perlu benci aku, Ainaa. Kau bencilah buah hati kau, Aizriel Danish. Disebabkan si keparat tulah kau terpaksa tanggung penderitaan aku. Kesian jugak kat kau tapi nak buat macam manakan? Heh, hanya cara ni saja yang boleh aku tewaskan si bedebah tu” ujar Richard sambil bermain-main pistol Black Starnya itu.
        Bodoh! Gila lelaki ni! Kenapa aku yang jadi mangsa! Jerit hatiku tanpa sedar.
       “Kau memang gila Richard! Gila!! Tak kan sebab kau kalah judo dengan Aizriel tu kau nak bertindak bodoh macam ni. Pengecut!!” Entah dari mana aku punya kekuatan berkata-kata sebegitu.
       “Tak guna punya perempuan!!” Tidak semena-mena tubuhku mula didekatinya. Aku dapat mengagak apa yang bakal berlaku. Giginya berlaga sesama sendiri sehingga menghasilkan bunyi. Takut? Ya, itulah apa yang aku rasakan kini. Aku cuba melarikan diri daripadanya. Trauma melihat wajahnya yang membengis. Pistol di tangannya mula bermain lincah untuk memuntahkan pelurunya. Melihat perubahan Richard yang tiba-tiba itu mengingatkan aku tentang artikel mengenai dwi-persionaliti. Apakah itu yang dialami oleh Richard sekarang?
Satu tumbukan padu hinggap di pipiku. Apalah kudratku seorang perempuan untuk melawan sikap agresif Richard. Perlahan-lahan darah merah pekat mengalir di celah bibirku. Tidak cukup dengan itu pipiku ditampar berkali-kali sehingga aku berasa cukup perit. Aku boleh rasakan pipiku kini memerah dan berbirat kesan daripada tamparan kuat lelaki binatang ini.
       “Kenapa kau buat aku macam ni, Richard? Apa salah aku? Apa dosa aku sampai kau hukum macam ni?”ujarku separuh merayu.
      “Kau memang tak salah apa-apa. Aku cuma nak umpan mamat tu aje sebab dendam aku. Aku bencikan lelaki itu. Aku berdendam dengan dia. Sampai bila-bila aku tak kan lupa apa yang dia dah buat kat aku selama ini. Itu aje. Hanya kau aje yang jadi kelemahan dia sekarang. Sebab tulah kau pun terlibat sama. Hahaha…” serentak itu ketawa Richard memecah kesunyian bilik ini.
Dalam otak fikiranku mula memasang idea. Lebih baik aku keluar dari sini. Tingkap di bilik itu direnung tajam. Pantas langkahku laju untuk terjun keluar dari tempat ini. Namun, belum sempat aku melompat, tudungku ditarik kasar. Tubuhku tersadung ke belakang lalu jatuh menghempap lantai. Bagai nak patah pinggangku kini.
            Mataku pejam rapat-rapat menahan kesakitan. Sudahku agak siapa punya angkara ini kalau bukan Richard, jantan tak guna! Tangannya mencengkam kolar baju kurungku supaya aku bangun menghadapnya. Pantas tangannya menumbukku sesuka hati tanpa belas kasihan. Berkali-kali mukaku dipukul. Ya Allah, peritnya kesakitan ini.
            Itu belum cukup puas. Richard menendang perutku pula. Pantas tubuhku jatuh semula mencium lantai. Aku mula terbatuk-batuk. Aku menutup mulutku serentak itu aku melihat darah pekat di tapak tanganku. Dalam tidak terdaya aku ditendang sekali lagi oleh Richard dengan sekuat hatinya di tempat yang sama, bagaikan mahu hancur semua organ dalamanku kini. Dalam dia membelasah aku, mulutnya tidak terhenti-henti mengutukku.
            “Kau ingat kau boleh terlepas dari aku. Jangan harap kau boleh lari, perempuan tak guna!! Ini Richard, kau tau tak?! Selagi kau tak mampus kat tangan aku, jangan mimpi kau boleh bebas dalam hidup kau. Kau bernasib baik sebab aku tak bunuh kau sekarang, kalau tak dah lama kepala kau ni berkecai tau!!” Richard mula menunjal-nunjal kepalaku. Mataku benar-benar berpinar-pinar. Darah membuak-buak mengalir di celah mulutku. 
         Tanpa mengendahkan darah pekat yang semakin mengalir dari tubuhku, Richard mengheret aku sambil menarik kuat tudungku. Ya Allah, peritnya sakit ini. Hanya Tuhan sahaja yang tahu. Apalah ujianku kali ini?
         “Richard jangan buat macam ni. Tolonglah aku sakit! Aku merayu pada kau, lepaskan aku. Sakit! Sakit!”sayu suaraku bertutur perlahan dari kerongkong.
         “Oh, baru sekarang kau nak merayu pada aku. Bodoh! Padan muka kau! Aku suka sangat tengok darah manis ni keluar dari tubuh kau! Hahaha…..” ketawa Richard makin kuat. Ketika itu juga, tubuhku didirikan lalu diikat ketat di atas sebuah kekuda. Leherku digantung bagaikan menanti saat kematian dicerut di tali gantung. Tubuhku bergetar hebat menantikan sebuah ajal. Dibunuh secara kejam oleh pembunuh gila seperti Richard. Air mataku mencurah-curah yang entah kali yang ke berapa ia mengalir.
          Dari luar sudah kedengaran bunyi bising. Belum sempat aku berfikiran jauh satu susuk tubuh yang amatku kenali berdiri tegak lagak pahlawan. Hatiku berbunga riang sekalipun aku dalam penantian untuk menemui Tuhan. Namun, biarlah kehadirannya dapat mengurangkan sedikit rasa takutku yang aku rasai sekarang. Aku tahu aku banyak sangat dosa dengan dia. Terlampau banyak. Melihat susuk tubuhnya sahaja sudah cukup membuatkan hatiku berasa sebak. Betapa dia mengambil berat terhadapku walaupun dua minggu dia lesap dalam hidupku. Namun kini, dia muncul kembali. Kali ini air mataku makin mencurah-curah.
         “Wow, so fantastic! You’re coming as soon as possible. Let me think what are you thinking right now”  Richard menggaru dagunya.
         “Ha’ah! Right! Mesti kau nak selamatkan your lovely soul kan? Aku tak kan biarkan kau selamatkan dia selagi kau tak mati, Aizriel Danish!!” pekik Richard kuat serentak dengan tembakan bertalu-talu ke arahnya.
          Tubuh Aizriel Danish tetap teguh berdiri hanya dia mengelak pantas dari tunjahan peluru daripada Richard. Richard mendengus geram kerana pelurunya langsung tidak mengena tubuh Aizriel Danish.
          “Shittt!!! Damn you, Danish!! Richard mula menjerit terlolong bagaikan hilang akal. Richard menembak lagi. Sasarannya kini ialah kepala Aizriel Danish.
           Aizriel Danish melangkah perlahan mendekati Richard. Tenang. Seraya itu, kepalanya mula mengimbas kata-kata sifunya, “Fokus pada arah mulut pistol dan pergerakan jari, peluru itu pasti dapat dielakkan.”
‘Zass!!’ peluru bergerak laju umpama kilat menerkam ke arahnya. Dekat. Hampir menembusi kepalanya. “Sekarang!” jerit batin Aizriel Danish.
          Saat itulah kepalanya bergerak perlahan. Peluru tersebut hanya sempat menghancurkan cermin mata hitam milik Aizriel Danish. Jelas kelihatan sepasang mata yang selalu redup memandangku selama ini kini bertukar menjadi bahang api yang marak menyala di matanya.
Sekali lagi peluru itu tidak dapat menembusi tubuh Aizriel Danish. Richard memberontak ganas. Picu pistol ditekan lagi tapi sayang Aizriel Danish cepat bertindak. Mereka mula bergelut ganas. Seni mempertahankan diri masing-masing mula menunjukkan belang. Inilah saat ruas bertemu ruas. Raja bertemu raja. Serangan demi serangan dapat ditepis pantas. Masing-masing mula mencari titik kelemahan musuh sendiri. Hampir sepuluh minit mereka bertarung akhirnya pertarungan itu dimenangi oleh Aizriel Danish.
Aizriel Danish mula bergerak ke arahku. Matanya sayu melihat keadaanku yang dibelasah teruk oleh Richard. Perlahan-lahan tangannya menyeluk sapu tangan di poket seluarnya. Darah yang mengalir di mulutku di sapu perlahan dengan sapu tangannya itu.
Air mataku mula bergenang melihat keprihatinannya. Tanpa sempat aku memulakan bicara, tubuhku didakap erat ke pangkuannya. Aku terpana.
“Maafkan saya, Ainaa. Maafkan saya. Sebab sayalah awak jadi macam ni.” Lirih suaranya memelukku. Mataku terpejam rapat. Ya Allah, betapa aku rindu lelaki ini. Rindu yang teramat sangat. Tubuhku lemah dalam dakapannya.
Tanpa aku sedari, di hujung penjuru bilik itu tangan Richard yang bersedia dengan pistol untuk menembak ke arah kami. Aku mula mengambil langkah untuk melindungi Aizriel Danish daripada ditembak. Namun, belum sempat aku bertindak, Aizriel Danish terlebih dahulu memusingkan tubuhnya lalu kedengaran satu das tembakan pistol memenuhi ruang yang sunyi itu.
Darah merah mula terpencik ke mukaku. Aku sekali lagi terkejut dengan tindakan refleks Aizriel Danish yang sanggup menyelamatkan nyawaku. Tubuhnya perlahan-lahan jatuh ke pangkuanku. Aku dengan pantas menyambut tubuhnya daripada rebah. Masya Allah, ujian apa pula kali ini? Aku melihat Aizriel Danish mula terbatuk-batuk kecil. Dia ku lihat tersenyum kecil memandang mukaku.
“Na..nasib baik..awak selamat..” perlahan suaranya menyentuh cuping telingaku. Ya Allah. Air mataku mengalir laju hingga jatuh ke pipi Aizriel Danish. Hatiku mula diselubungi rasa sebak yang makin mencengkam jiwa.
“Aizriel, kenapa? Kenapa awak selamatkan saya lagi?”
“Sebab saya dah janji..nak selamatkan awak dulu.” Tiba-tiba matanya perlahan–lahan terkatup rapat.
Fikiranku mula terimbau saat kami bersama dahulu. Dialognya yang pernah aku perlekehkan di hadapannya secara terang-terangan.
“Sebab saya nak selamatkan awak. Saya akan selamatkan awak daripada lubuk kebencian awak ciptakan tu. Sebab itu saya tak pernah putus asa atau berasa bosan melayan kerenah awak. Saya tak nak air mata awak mengalir lagi kerana rasa benci awak pada cinta itu sendiri. Andai nyawa saya sendiri yang perlu menjadi galang ganti untuk awak percaya betapa manisnya cinta itu, saya sanggup berkorban. Saya akan buktikan pada awak bahawa cinta itu anugerah Allah supaya umatnya yakin bahawa cinta itu tanda kasih sayangNya. Sebab itu, saya sanggup gadaikan nyawa saya untuk awak, Ainaa. Awak percaya tak, Ainaa?”
Aku mula meraung. Sedih apabila melihat darah di dadanya semakin membuak-buak keluar, tepat di depan mataku. Serentak itu juga, aku mendengar suara Richard ketawa terbahak-bahak seperti orang yang telah hilang kewarasan akal. Tapi itu semua tidak lama, apabila aku mendengar suara amaran polis memenuhi ruang bilik itu.

P/S: harap semua suka permulaan cerita saya..:)

No comments:

Post a Comment