Nuffnang

Thursday, September 26, 2013

BAB 1 HarGA seKuNTuM CinTA

BAB 1
“Ainaa…bangunlah!! Kau tidur lagi ke? Ya Allah, susahnya nak kejut minah ni.” Jerit Farah Amira. Mulutnya becok membebel Ainaa Farhanah yang masih lagi berselimut sakan di katilnya.  
“Alah..aku dah bangun solatlah. Kau kejutlah aku pasni. Orang nak tidur kejap je ni…” aku rungut kerana tidurku diganggu oleh nenek kebayan moden ni. Pantas tanganku menarik selimut hingga menutup kepalaku.
Wahh..bestnya dapat tidur lagi. Hihi..hatiku menjerit girang.
“Wehh..minah! Kau sedar tak sekarang dah pukul berapa ni?”
Aku menggeleng lemah.
“Sekarang dah pukul lapan pagi kau tau tak!!”
Aikk!! Dia yang tanya, dia jugak yang jawab! Ishh, si Farah ni pelik betullah.
“Aku nak tidur kejap je lagi. Bagilah aku chance nak tidur puas-puas hari ni”
“Banyaklah kau chance..kau tidur pukul berapa semalam sampai waktu ni tak bangun-bangun lagi ni? Wehh.. Ainaa!! Kau dengar tak aku tanya ni??” pantas tangan Farah Amira menarik selimutku yang elok membalut tubuhku. Bahuku dipukul keras.
“Aduh! Sakitlah, Farah!” aku menggosok bahuku perlahan.
“Hah…Tau pun sakit. Kau ni tak nak pergi kuliah ke? Bangunlah Ainaa..” kini tanganku pula ditarik kuat oleh nenek kebayan Farah Amira. Tubuhku didirikan dengan tenaga luar biasa nenek kebayan moden. Aduihh..kesian tanganku yang putih gebu ni didera oleh nenek kebayan ini. Mataku yang masih layu memandang raut wajahnya sepi. Tanpa perasaan. Yalah, mana taknya aura mengantuk masih kuat lagi lah katakan. Mata kami bertentangan seketika.
“Hah, tau pun bangun. Dah sekarang pergi mandi!” arah nenek kebayan lagi. Farah Amira menolak tubuhku ke hadapan.
“Hmm…nak tidur lagi..” aku merungut kecil. Pantas tubuhku aku elak daripada terus ditolak oleh Farah Amira. Bosanlah asyik kena paksa je hari-hari. Aku melangkah perlahan ke arah katilku.
Tanpa aku sedari, tangan aku dipaut sekali lagi. Tiba-tiba entah datang dari mana air menyimbah ke mukaku. Hujan di siang hari kot! Hah, masa nilah mataku terbuka seluas-luasnya. Aku meraup mukaku yang basah sambil menjerit, “Woi, apahal ni?? Air dari mana kau simbah kat muka aku ni?”
Aku melihat spray air yang aku gunakan untuk menggosok pakaian ada di tangan Farah Amira. Nafasku mula turun naik. Aisehman..ni betul-betul mencabar jiwa muslimah aku ni, si Farah Amira nenek kebayan moden ni. Sesuka hati je kau kebas botol spray aku. Mahal tau aku beli!
“Hah, bangun pun akhirnya. Susah aku nak kejut kau, Ainaa. Aku simbah kau dengan air bacaan yassin sikit biar kau buka sikit mata kau melihat dunia ni. Bukan main susah nak kejut kau ni. Apa kau ingat kau tu tuan puteri sleeping beauty nak kena kejut ala-ala princess.”
Mulutku dibuat-buat untuk mengejek si Farah ni. Perlahan suaraku mengajuk bicara Farah Amira tadi, “Apa kau ingat kau tu tuan puteri sleeping beauty nak kena kejut ala-ala princess. Huh, menyampah aku! Air bacaan yassin la sangat. Yang kau pergi kebas botol spray aku tu apahal?”
 “Eh, menjawab pulak. Dah sekarang kau pergi mandi. Kau nak kena balun dengan Professor Mikhail ke pagi ni?”
“Hah, Professor Mikhail!! Pagi ni kuliah dia ke??! Apasal kau tak bagi tahu awal-awal. Sengetlah kau ni, Farah” aku mula terkocoh-kocoh mencari-cari tuala mandi aku. Berlari aku mengejar tuala kesayanganku.
“Aku pulak yang senget? Lantak kaulah Ainaa, nasib kaulah” balas Farah Amira sambil memeluk tubuh. Selamba.
“Ishh..tepilah kau nenek kebayan. Menghalang perjalanan betul.” Aku menolak kasar tubuh housemate aku tu. Hampir terbalik minah tu kena penangan aku. Padan muka. Hehe..
“Sakitlah Ainaa..kau ni Hulk ke apa?”
Aku malas melayan kerenah si Farah Amira ni. Apa yang penting? Kerjasama!! Eh, silap! Itu motto hidup Wonderpet. Aku pulak nak jadi Wonder Woman pagi-pagi ni. Hehe.. Apa yang penting sekarang aku kena guna ‘kuasa’ aku untuk bersiap sepantas kilat gitu!
“Aduih..Panik. Panik. Wei, Farah..Sekarang dah pukul berapa ni?”
“Dah dekat pukul 8.30 pagi..” Belum sempat Farah Amira menghabiskan ayatnya, aku pantas menjerit kuat.
“Ohh..tidakkkkk!!” aku memegang kepalaku sambil menggeleng-geleng. Terkejut Farah Amira melihat tingkahku. Belum sempat dia menenangkan aku, aku dengan pantas menghampirinya. Tanganku memaut bahunya kuat.
“Farah, aku ada idea bernas. Aku dah decide yang aku tak nak mandi pagi ini. Jom kita pergi kelas sekarang.” Aku menarik tangan Farah Amira untuk turun ke bawah. Mata Farah Amira membulat.
“Ainaa, kau jangan Ainaa. Aku tak benarkan kau keluar dari bilik ni dengan bau entah macam apa ni ke kuliah. You can’t do it. Definietly not” tangan Farah Amira memaut kuat tanganku. Dia memegang kedua-dua belah tanganku dengan sekuat tenaga demi menghalang aku keluar dari bilik itu.
“Yes, i can” Aku menjawab laju.
“No, you can’t”
“I can.”
“You can’t”
“I can”
“You can’t”
“I can’t” aku pasang jerat.
“You can” jerat mengena! Hehe..
“Hah, kau setuju jugak aku tak payah mandi. Hehe..”
“Ainaaaa……” seram sejuk aku mendengar suara nenek kebayan ni. Aku memandang muka Farah Amira. Aikk..macam kecik je tubuh aku tengok kepala dia membesar tiba-tiba. Macam dalam cerita kartun. Farah Amira merenung tajam wajahku. Wajahnya mula memerah. Aku tahulah muka aku ni jelita tapi janganlah renung macam tu. Malu I..Hehe..
Aduh..aku tak dapat menahan panahan mata nenek kebayan ni. Menyeramkan. Akhirnya aku perlahan-lahan mengangkat tangan lalu..PEACE..Aku tersengih macam kerang busuk.
“Pergi mandi sekarang!!!” bergegar rumah sewa kami dengan jeritan suara nenek kebayan moden. Pitching dia kuat gila! Mengalahkan suara pertunjukan opera.

*                       *                        *
“EH, Ainaa…Farah..apasal kau lambat tadi?!” laung Darimi Irfan atau lebih dikenali sebagai Remy. Budak lelaki yang paling kamcing dengan aku ni hah. Sama kepala. Sama minat. Sama kos. Sama perangai. Yang tak samanya, jantina jelah. Hehe..aku kan perempuan. Dia pulak lelaki. Mana nak sama kat situ. Mamat ni sebenarnya ada abang kembar dia. Tapi sekarang entah mana pulak mamat itu pergi pun aku tak tahu.
            Belum sempat aku menjawab soalannya, satu suara sudah menyampuk. Siapa lagi kalau bukan si Farah Amira, nenek kebayan aku ni. Aku bukan suka menggelar nama orang ini tapi dah memang perangai dia macam nenek kebayan. Asyik duk mengganggu hidup aku je 24 jam. Perintah itulah, inilah macam aku ni Cinderella di mata dia. Asyik nak marah aku aje. Apa yang silap pasal aku ni pun, aku tak tahu. Contohnya pulak dah terbentang di depan mata.
“Apa lagi si Ainaa nilah buat hal cakap nak tidur lebih. Dahlah matahari dah terpancak atas kepala nak tidur lagi. Tak pasal-pasal aku pulak yang turut sama jadi mangsa amukan ganas Professor Mikhail. Kau bukannya tak tahu kalau Professor Mikhail mengamuk macam mana. Tension aku.” Jawab Farah Amira sambil meletakkan beg sandangnya di atas meja rehat di taman universiti kami.
“Hmm..Apalah nasib badan yang selalu kena marah, herdik apatah lagi kena caci dengan nenek kebayan ni. Kesian kat aku. Sabarlah Ainaa Farhanah, kaukan Cinderella moden. Memanglah ada orang jeles dengan sikap kau yang sopan santun dan baik hati ni.” Suaraku tenggelam timbul melirih kononnya meratap nasibku yang malang. Ala-ala pelakon gitu. Aku turut sama duduk bertentangan dengan Farah Amira.
Terbahak-bahak suara Darimi Irfan mentertawakan tingkah laku aku itu. Farah Amira merenung tajam wajahku yang berada di hadapannya kini. Mulutnya muncung tidak puas hati. Cantik sangatlah itu muncung itik macam itu!
“Remy, kau tengok muka aku ni? Ada kotoran degil ke?” soalku sambil menyuakan mukaku ke arah Darimi Irfan yang berada di sebelah. Darimi Irfan memandang mukaku seketika lalu dia menggeleng.
“Tak ada apa-apa pun. Bersih daripada kuman berbahaya aje” jawab Darimi Irfan. Selamba.
“Hmm..agak-agaknya muka aku ni JELITA sangat kot sampai ada orang merenung aku macam nak telan. Iyalah, nak buat macam mana. Aku kan Cinderella moden. Dia tu NENEK kebayan je.” sengaja aku tekankan perkataan jelita dan nenek itu biar terkena sikit nenek kebayan depan aku ni.
Makin kuat ketawa Darimi Irfan mendengar jawapan aku. Ketawa sampai terhinjut-hinjut bahunya. Aku selamba memandang wajah Darimi Irfan yang sedang ketawa. Ishh.. mamat ni sawan dah kot.
“Ainaa..kau ni tak habis-habis dengan loyar buruk kau kan. Nak kenakan aku lagilah tu. Bencilah betullah. Bukannya nak berterima kasih sebab aku dah kejutkan kau pagi tadi. Ni makin menyakitkan hati aje dengar ayat kau tu.” Ujar Farah Amira tidak berpuas hati.
“Ish kau ni, Farah. Macam tak kenal lagi si Ainaa tu. Dia tu bukannya tahu berterima kasih.” Kedengaran satu suara di belakangku. Terus aku dan Darimi Irfan berpaling melihat siapakah gerangan suara tersebut. Farah Amira mendongak melihat seorang lelaki di belakang kami berdua.
“Oh..rupanya kaulah pemilik suara sumbang tu ya” ujarku geram. Berani dia cakap aku tak tahu berterima kasih. Aku melihat lelaki itu selamba duduk di sebelah Farah Amira tapi tetap menjaga jarak. Dia sedar aku sedang melihatnya hanya tersenyum sinis. Perlilah tu!
Aku memalingkan wajahku. Jelingan tajam aku hadiahkan untuk kau. Hambik kau!
“Kau ni Ainaa.. aku tengok kau selamba aje kena balun dengan Professor Mikhail tadi. Langsung tak ada rasa riak bersalah. Si Farah ni pulak bukan main menikus depan professor tadi. Boleh pulak kau selamba badak melawan cakap dengan Professor Mikhail. Derhaka betullah kau ni” Kata lelaki depanku ini. Mamat ni pulak nama dia Junaidi Hassan. Nama dia bukan main maksud baik tapi Hassan depan mata aku ni nak cakap ‘baik’ itu rasanya tak sampai level lagi kot. Mulut bukan main laser serang aku.  
“Laa..apa pulak? Takkanlah aku nak buat muka kesian depan Prof tadi. Jatuhlah pride aku sebagai perempuan tabah selama ini” aku pantas menjawab.
“Banyaklah kau punya tabah. Macamlah kau tu baik sangat” ujar Junaidi Hassan.
“Eh, Junid. Baik kau jangan banyak mulut.” Hah, kan dah keluar gelaran untuk kau. Junid. Mamat sempoi yang tak tahu tunjuk riak erti sebuah perasaan. Sebab dia ni selamba sangat macam tahap putera sejuk, hmm..maksud aku putera cool jadi aku pun gelarlah dia Junid. Namun, sekalipun nama dia Junid macam nama lelaki lurus bendul tapi mamat ni boleh tahan famous lah jugak sebab ada fanclub dia sendiri. Bukan apa, budak bijak macam dia ni kat mana-mana mesti ada peminat dia sendiri. Idola semua budak perempuan tambah pulak muka dia yang boleh tahan smart!
“Cuba kau cakap sejak bila pulak aku derhaka lawan cakap dia. Aku cuma berterus terang dengan dia. Dia patut berbangga kerana memiliki anak murid yang jujur dan berani mengatakan perkara yang benar macam aku ni. Bukan macam pelajar sekarang, asyik menipu aje nak ambik hati pensyarah. Dah Professor tu tanya aku kenapa datang lambat, aku pun cakaplah aku lambat bangun. Itu pun salah ke? Derhaka ke macam itu?”  kataku mula bertingkah dengan pandangan Junaidi Hassan.
Ishh, Ainaa ni. Perangai tak ubah-ubah. Desis hati Junaidi Hassan. Terus dia terimbau saat dia melihat adegan Ainaa Farhanah dan Farah Amira yang dimarah teruk oleh Professor Mikhail di depan bilik kuliah tadi. Boleh dia buat muka selamba tanpa riak. Lepas itu, boleh pula dia menjawab soalan Professor Mikhail yang bertanya kenapa dia lambat datang ke kuliah pagi tadi. Kalau cakap terlewat naik bas ke jalan jam ke tak apalah jugak ni lewat bangun. Manalah Professor Mikhail itu tak marah. Habislah halilintar membelah bumi berlaku di bilik kuliah tadi.
Si Farah pulak bukan main tertunduk dengan rasa bersalah macam nak kena hukuman mati mandotori depan Professor Mikhail tadi. Pucat lesi muka Farah tadi. Kalau toreh dengan pisau pun pasti tak keluar darah yang konfumnya. Tapi yang tak boleh blahnya boleh si Ainaa Farhanah ni menasihati pensyarah depan kawan-kawan di dewan kuliah agar tidak terlalu marah. Katanya takut pensyarah itu sakit jantung dan darah tinggi. Habis kecoh satu dewan kuliah dengan hilai ketawa rakan-rakan kuliah mereka tadi mendengar jawapan spontan Ainaa Farhanah.

Naik merah muka Professor Mikhail menahan rasa marah pada Ainaa Farhanah. Hmm.. agaknya itu kali pertamalah ada pelajar yang berani menegur sampai macam tu sekali. Tak pasal-pasal nama Ainaa Farhanah menjadi sebutan semua kawan. Aku rasa aku yakin mesti nama Ainaa Farhanah Binti Awi ini menjadi buah mulut para pensyarah jugak. Ishh.. minah ni! Bilalah nak berubah. Sudahlah nama dia famous dengan perangai gila-gila dia itu. Ini ditambah lagi melawan cakap Professor Mikhail yang ramai para pelajarnya takut untuk melawan cakap. Ainaa Farhanah, sekali nampak macam lembut dan ayu tapi sebenarnya gadis ini selamba, lincah, ego dan otak kartun macam dia ini langsung tidak sesuai dengan karakternya yang memakai tudung labuh. Sabar jelah ada geng macam dia ini. Akhirnya, Junaidi Hassan tersenyum kecil melihat mulutku yang tidak berhenti-henti berceloteh dengan Darimi Irfan dan Farah Amira.

2 comments:

  1. Replies
    1. terima kasih atas pujian..Alhamdulillah..saya masih budak baru belajar..terus support saya lepas ni.. :)

      Delete