Nuffnang

Friday, January 2, 2015

2015 Tahun Bertuah!! Matlamatku pasti ku gapai!!

Bismillahirrahmanirrahim




Sebelum menjelang 2015 ni, hampir 3 muka surat penuh aku tulis matlamatku untukku gapai tahun baru ni. Bersemangat penuh!

Bila perhati kembali matlamat 2014 sebelum ini, ada yang tercapai dan ada juga yang belum jadi Allah masih berikan 365 hari yang baru untuk aku capai matlamat yang baru dan belum tercapai itu.
Hakikatnya, banyak sangat matlamat dan cita-cita yang nak dicapai.
Tak salah untuk berangan tapi perlu ada usaha untuk mencapainya. Itu yang penting!!

Jadi bila dah tulis aku pun nak share la matlamat seperti ajaran Dato' Roslan Ab Hamid..TULIS & SHARE

1. Aku nak selangkah demi selangkah menjadi hamba Allah yang taat dan solehah. Terus memantapkan aqidah, iman dan ilmu untuk lebih kenal Rabbul Alamin dan semakin jatuh cinta dengan Penciptaku, Allah Azza Wa Jalla.


2. Aku nak jadi 'Wanita Syurga Bidadari Dunia'. Belajar dan menjadi wanita yang disayangi Allah, para Rasul, malaikat dan seluruh penduduk di langit dan di bumi. Doa daripada mereka lebih baik daripada sesi dunia.


3. Akhir semester di UPSI nanti, aku berusaha untuk graduaded dengan Dekan First Class. Misi untuk berjaya dalam pelajaran tak kan putus selagi hayat dikandung badan! 4.00 for last sem 8, amin.. insya Allah!!


4. Dalam dunia penulisan, aku nak kembangkan potensi menulis novel, cerpen dan seangkatan dengannya sebab itulah cita-cita jihad dari kecil. Perang dengan pedang pena! Aku nak edit lagi manuskrip sulung, nak siapkan manuskrip kedua dan beberapa cerpen. Jauh di sudut hati ni aku teringin nak jadi penerbit buku sendiri. Ada syarikat penerbitan sendiri! Jadi aku akan belajar dan terus belajar demi Allah.


5. Seterusnya, aku nak kembangkan bisnes untuk status ekonomi aku demi kehidupan yang lebih baik. Semuanya kerana Allah dan keluarga tercinta. Aku nak jadi jutawan!! Sebelum aku nak jadi kaya atau jutawan aku nak kawan2 dan keluarga aku dulu yang kaya. Moga niat kerana Allah dan niat murni ini Allah makbulkan. So, matlamat untuk menjadi jutawan muda di dunia mesti seiring untuk menjadi jutawan akhirat juga! Amin ya Rabb.


6. 'Ilmu Perubatan Islam'. Satu ilmu yang perlu aku pelajari. Demi Allah, perjuangan itu mesti diteruskan agar pegangan dan kebergantungan kepada Allah lebih jitu dan dapat memantapkan iman. Aku bukan manusia terpilih tetapi aku terpaksa pilih demi agama Allah. Bantuilah kami, berikanlah kami petunjukMu agar kami menjadi hambaMu yang bersyukur.


7. Last sekali, persiapan sebagai 'calon'. Banyak calon yang boleh diertikan. Calon isteri, calon ibu atau lebih tepat lagi calon jenazah. Semuanya aku serahkan kepada Allah, apa yang penting usaha untuk menjadi calon yang terbaik itu yang penting. Calon yang diredhai Allah itu lagi penting! Seorang wanita itu lebih baik dihormati oleh semua lelaki daripada dicintai oleh para lelaki.


Moga Allah merahmati dan membantuku dalam mencapai matlamat 2015. Insya Allah 2015 tahun bertuah! Amin ya Allah.

No comments:

Post a Comment